Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Herfst

Gezond en vrolijk de herfst en winter door

3 minuten

Als de dagen korter worden, krijgen nogal wat mensen last van een herfst- of een winterdip. Je voelt je vermoeid, lusteloos, hebt slaapproblemen, concentratieproblemen en een verminderde eetlust of krijgt juist vreetbuien. 

Hoe voorkom je dat jezelf de hele herfst en winter rot voelt?

Het fenomeen waar we het over hebben, noemen we een herfst- of winterdip. Het was Norman E. Rosenthal, onderzoeker van het Nationale Institute of Mental Health - het Amerikaanse Trimbos Instituut - die er in de jaren ’80 van de vorige eeuw voor het eerst over schreef. 

De Rijksuniversiteit Groningen becijferde dat de winterdip bij ongeveer 500.000 Nederlanders zulke heftige vormen aanneemt, dat zelfs sprake is van een winterdepressie. Mensen verkeren daarbij minstens twee weken in een neerslachtige stemming en hebben geen plezier meer in hun dagelijkse activiteiten. 

Je kunt zelf behoorlijk wat doen om te voorkomen dat je een winterdip krijgt

Kenmerkend aan de winterdip en winterdepressie zijn dat de klachten die erbij horen, verdwijnen zodra de lente zich weer aandient. Het kan bij ernstige klachten verstandig zijn om naar de huisarts te gaan of met een psycholoog te gaan praten. 
Maar het goede nieuws is dat je zelf behoorlijk wat kunt doen om te voorkomen dat je een winterdip krijgt. We geven je een aantal tips. 

Beweeg! 

Beweeg! 

Het maakt niet uit wat je doet. Of het nou trampolinespringen, wandelen door de buurt, fitnessen of dansen in je eigen woonkamer op oude discohits is: beweging is een probaat middel tegen elke vorm van depressie.

Kelly Baez, fitnesstrainster zegt daarbij dat ‘continuïteit’ de sleutel is van gezonde beweging. ’’Probeer in elk geval elke dag tien minuten flink te bewegen. Dertig minuten is de standaard norm, maar wordt niet door iedereen gehaald. Iedereen moet echter tien minuten kunnen vrijmaken. Het kan je humeur net het goede zetje geven.’’ 
 

Stress Management

Verdiep je eens in technieken waardoor je je stresslevel kunt verlagen. Veel stress kan je winterdip of -depressie verergeren en leiden tot te veel eten, vermoeidheid en ongezonde gewoonten. Veel mensen hebben bijvoorbeeld baat bij meditatie. Hierdoor voelen ze zich minder onrustig en schieten ze ook minder snel in paniek als er situaties of gedachten ontstaan die stress triggeren. Je kunt op meditatieles gaan maar je kunt ook op internet genoeg gratis meditatielessen vinden als je het eerst wil uitproberen. 

Lichttherapie

Je kunt je winterdip verminderen door simpelweg ook in de herfst en winter meer naar buiten te gaan. Ga ’s ochtends even een lekker wandelingetje maken wanneer de zon helder en fel is. Ook is het goed om de gordijnen lekker zover mogelijk open te hebben en binnen extra verlichting aan te doen. Het kan ook helpen om lichttherapie te volgen met de hulp van een speciale daglichtlamp. Hier moet je elke dag een half uur voor gaan zitten, liefst direct na het opstaan. Je hebt geen doktersrecept nodig voor zo’n lamp, maar het is wel verstandig om met je huisarts te praten over welke therapielamp voor jou het beste is en hoe je hem moet gebruiken. 
 

Beweeg!

Zoek de zon op 

Eerste hulp bij een winterdip kan natuurlijk ook een weekje naar de zon zijn. Op die manier kun je je accu weer helemaal opladen. Het is daarbij wel handig om je trip alvast te boeken voordat je je echt heel belabberd voelt, anders heb je ook daar misschien geen zin meer in. 

Zorg voor een groene omgeving 

Verdrijf de bedompte winterlucht binnenshuis door je huis op te fleuren met planten. Volgens NASA zijn kamerplanten zoals klimop, varens, graslelies niet alleen mooi, maar kunnen ze de kwaliteit van de lucht binnenshuis verbeteren. 

Knuffel jezelf

Knuffel jezelf

Wees lief voor jezelf tijdens gure dagen. Knuffel je naasten, eet je lievelingseten, trek lekkere warme sokken aan, steek kaarsjes aan en doe andere kleine dingen waar je blij van wordt. 

Zet uitjes op de kalender waar je naar uit kunt kijken 

Maak afspraken met vrienden en familieleden en zet uitjes op de kalender waar je naar kunt uitkijken. Ga naar een park waar je nog nooit was, ga naar de film of ga koffiedrinken in dat nieuwe tentje. Ga de deur uit en zorg dat je leuke dingen doet met anderen. Als jij je lusteloos voelt en thuis tegen de muren oploopt, heb je kans dat anderen precies het zelfde meemaken. Vrolijk elkaar op!

Bronnen

Bronnen