Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan
Like Dislike

Bloggen

Neutraal bestaat niet meer

De wereld ziet er anders uit dan twee jaar geleden. Na de coronapandemie en de Russische invasie in Oekraïne zijn veel van onze oude ‘zekerheden’ onderuitgehaald. Beide gebeurtenissen hebben niet alleen mijn persoonlijke leven veranderd, maar ook wat ik als medewerker van Pfizer verwacht van de rol die bedrijven spelen in onze maatschappij. Ben Tiggelaar omschreef dit in NRC Handelsblad als volgt, “werkgelegenheid creëren en geld verdienen is allang niet meer genoeg”.

Robbert Smet

Voorheen bleven bedrijven veelal afzijdig in politieke conflicten. Nu kiezen zij stelling. Inmiddels hebben veel bedrijven hun activiteiten in Rusland stopgezet. Dat klinkt makkelijker dan het is; door weg te gaan raken bedrijven ook onschuldige burgers en hun medewerkers. Pfizer schaart zich achter de verenigde wereldwijde gemeenschap van publieke, private en maatschappelijke sectoren in hun verzet tegen de Russische oorlog in Oekraïne en de wrede situatie die daardoor is ontstaan. Wij doneren daarom alle opbrengsten uit de verkoop van onze medicijnen in Rusland aan Oekraïne. Zo blijven we de Russische patiënten die medicijnen nodig hebben helpen, terwijl we humanitaire projecten in Oekraïne steunen.

De coronapandemie heeft de veranderende rol van bedrijven op een andere manier aangetoond. Pfizer is vandaag een ander bedrijf dan twee jaar geleden. Onze leerervaringen uit de ontwikkeling van een vaccin en medicijn voor COVID-19 hebben geleid tot andere manieren van ontdekken, ontwikkelen en financieren van doordraken die het leven van patiënten kunnen veranderen. Bedrijven zoals DSM, Heineken, Shell en Randstad stelden hun kennis en menskracht beschikbaar om teststraten uit de grond te stampen, ontsmettingsmiddel te maken of de aanschaf van medische hulpmiddelen te ondersteunen.

‘Pfizer is vandaag een ander bedrijf dan twee jaar geleden.’

Maatschappelijke doelstellingen maken daarbij steeds meer onderdeel uit van de manier van werken van bedrijven. Dat komt voor een deel door de groeiende verwachtingen vanuit de samenleving over wat bedrijven kunnen bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op het gebied van bijvoorbeeld gezondheid, geopolitiek en klimaat. Tegelijkertijd is ieder bedrijf een verzameling van personen die zelf midden in de maatschappij staan en daaraan willen bijdragen.

Juist multinationale bedrijven zoals Pfizer zijn in staat om impact te hebben op grensoverschrijdende problemen.

In de eerste plaats moeten we die bijdrage leveren door te doen waar we goed in zijn; het ontwikkelen, produceren en distribueren van (nieuwe) medicijnen. In 2021 bereikten de medicijnen en vaccins van Pfizer naar schatting maar liefst 1,4 miljard mensen over de hele wereld. Maar daarnaast willen wij bijvoorbeeld ook bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering, het creëren van gelijke kansen en inclusie. Wat we daarmee bereiken en bereikt hebben, beschrijven we in onze jaarlijkse Environmental, Social and Governance (ESG) rapportage.

Robbert Smet

Het belang van wetenschappelijke doorbraken hoeven we niet meer uit te leggen. De voortdurende pandemie leidt in grote delen van de wereld nog steeds tot veel ziekte en overlijden. Pfizer blijft daarom dan ook zoeken naar aanpassingen aan ons vaccin die mogelijk leiden tot een nog betere bescherming tegen nieuwe varianten. Hoewel een deel van de wereld al beschermd is door een boostervaccinatie, heeft een ander deel nog steeds geen eerste vaccin ontvangen. We blijven van mening dat we sneller meer mensen zullen bereiken met ons COVID-19-vaccin door onze productiecapaciteit te blijven opschalen en tegelijk de kwaliteit en de veiligheid te handhaven. Daarnaast steunen wij hulporganisaties en overheden bij het versterken van hun infrastructuur om meer van de beschikbare doses sneller in de arm van mensen te krijgen. Ook hier zien we bedrijven samenwerken om mensen te helpen; de kennis en ervaring van UPS en Coca Cola bij het distribueren van pakketten en frisdrank helpen ons bij het leveren van vaccins in Afrika. Daardoor liggen we nog steeds op schema om onze belofte waar te maken om tegen het einde van 2022 twee miljard doses van ons vaccin aan lage- en middeninkomens landen te leveren (de eerste miljard hebben we al in 2021 bereikt).

Net als Pfizers CEO Albert Bourla ben ik ervan overtuigd dat er ongelofelijke dingen kunnen gebeuren wanneer mensen samenkomen om een probleem aan te pakken. De COVID-19-pandemie heeft dat aangetoond. Ik hoop dat we nu samen snel een eind kunnen maken aan de oorlog in Oekraïne.

Pagina beoordelen Like Dislike