Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Leukemie

Matchis en Pfizer bundelen krachten

4 Minuten

Matchis en Pfizer gingen de laatste week van september 2017 samen op jacht naar nieuwe stamceldonoren. Via radiospotjes op Radio538 riepen artsen luisteraars op om naar www.stamceldonor.nl te gaan en zich aan te melden als stamceldonor. September is wereldwijd bloedkankermaand.

Naomi van Tricht, commercial strategy- en salesmanager oncology van Pfizer legt uit hoe zij op het idee kwam om Matchis te ondersteunen bij de zoektocht naar nieuwe stamceldonoren, in september.

Elk jaar krijgen enkele duizenden mensen in Nederland te horen dat ze een vorm van bloedkanker hebben. Voor leukemie bestaan alleen medicijnen waarmee de ziekte kan worden afgeremd of die levensverlengend werken. Stamceltransplantatie is voor een deel van de patiënten nu de enige manier om te genezen.

Het zoeken naar een passende stamceldonor is zoals het zoeken naar een speld in een hooiberg

Het zoeken naar een passende stamceldonor is er echter één vergelijkbaar met het zoeken naar een speld in een hooiberg. De kans dat een geschikte donor wordt gevonden binnen de familie van de patiënt, is slechts dertig procent. In alle andere gevallen moet worden gezocht naar een niet-verwante stamceldonor en de kans op een passende match tussen een niet-verwante stamceldonor en een patiënt is enorm klein.

In cijfers uitgedrukt, ontvangt slechts vier procent van de Nederlandse patiënten stamcellen van een Nederlandse donor. Daarom is iedere aanmelding van potentiele donoren bij de stamceldonorbank van Matchis van levensbelang en dat trekt Pfizer zich aan.

Matchis en Pfizer bundelen krachten

Pfizer wil zoektocht ondersteunen

’’Pfizer heeft diverse medicijnen in haar portfolio voor de behandeling van diverse soorten kanker waaronder bloedkanker,’’ vertelt Naomi van Tricht. ’’Maar dus géén geneesmiddelen in de letterlijke zin van het woord.

Wij vinden het belangrijk om patiënten met leukemie of een andere ernstige bloedziekte waarbij stamceltherapie kan worden ingezet, een zo groot mogelijke kans op genezing te bieden. Daarom willen we de zoektocht naar stamceldonoren graag ondersteunen.’’

Stichting Matchis was blij toen Pfizer aanklopte met de vraag of het bedrijf haar campagne mocht financieren. ’’We hebben heel veel nieuwe stamceldonoren nodig en het is fijn wanneer bedrijven je ondersteunen bij de zoektocht,’’ vertelt Bert Elbertse.

Met hulp van een reclamebureau werd een radiospotje voor Radio538 ontwikkeld. Het spotje is in de laatste week van september 2017 de hele dag door uitgezonden. In het spotje roepen artsen luisteraars oproepen om zich via de website www.stamceldonor.nl aan te melden als stamceldonor.

Behoefte aan jonge donoren

Er is gekozen voor Radio538 omdat het luisterpubliek jong is. En hoewel iedere gezonde Nederlander van tussen de 18 en 50 jaar zich mag aanmelden als stamceldonor, blijkt uit onderzoek dat de beste transplantatieresultaten worden geleverd met jonge donoren tussen de 18 en 35 jaar.

Daarnaast hoopt Matchis dat zich ook meer mannen en mensen met een gemixte culturele achtergrond gaan melden, omdat ook daar grote behoefte aan bestaat. Bert Elbertse hoopt dat de spotjes veel nieuwe potentiele stamceldonoren opleveren.

Radio werkt goed als communicatiemiddel

Het is voor het eerst dat er radiospotjes over Matchis worden uitgezonden. Maar Elbertse weet uit het verleden, toen hij werkte bij de Transplantatiestichting en het kinderkankerziekenhuis Prinses Máxima Centrum dat radio goed werkt als communicatiemiddel.

’’De spotjes worden een week lang uitgezonden, de hele dag door. Zodat de kans groot is dat luisteraars het horen en gaan nadenken of over de streep worden getrokken omdat ze er al van hadden gehoord en zich bewust worden hoe eenvoudig het eigenlijk is om iemand anders leven te redden.’’

Bronnen

Bronnen

  • Voor dit artikel sprak Pfizer met Matchis.