Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe zijn winst en prijs te verantwoorden?

3 minuten

Een innovatief geneesmiddelbedrijf heeft twee verantwoordelijkheden. Zij moet: én patiënten van nieuwe baanbrekende medicijnen voorzien én de aandeelhouder tevreden houden (voldoende winst maken/in vooruitzicht stellen). 

Dat klinkt misschien ongemakkelijk maar vooralsnog is dit hoe geneesmiddelenontwikkeling in de praktijk werkt. En hoewel er individuen, partijen en organisaties bestaan die van mening zijn dat nieuwe, innovatieve geneesmiddelen voor veel lagere kosten ontdekt, ontwikkeld en aangeboden kunnen worden, is er nog niemand geweest die dit in praktijk heeft kunnen brengen.

Hoe zijn winst en prijs te verantwoorden

Belonen voor hoog-risico investering

Geneesmiddelen ontdekken en ontwikkelen vraagt om een commerciële organisatie die investeerders kan belonen voor hun hoog-risico investeringen. Immers, 9 op de 10 moleculen in ontwikkeling worden nooit een geneesmiddel.

Slechts 1 op de 10 moleculen doorloopt met succes de volledige weg van fase 1 onderzoek tot daadwerkelijk goedgekeurd en voor te schrijven geneesmiddel. Alle biotech & farmabedrijven bij elkaar investeerden in 2016 $157 miljard.

Winst en een goede prijs zijn noodzakelijk om investeren in innovatie/onderzoek & ontwikkeling aantrekkelijk te houden

Oftewel, er gaat heel veel geïnvesteerd geld ‘verloren’ zonder dat dit een geneesmiddel oplevert. Dat is niet erg zolang de aandeelhouders jaar in, jaar uit het vooruitzicht houden op rendement.

Winst en een goede prijs zijn noodzakelijk om investeren in innovatie/onderzoek & ontwikkeling aantrekkelijk te houden. Uiteindelijk is onderzoek & ontwikkeling van groot belang voor de groei en het aanhoudende succes van het bedrijf én voor patiënten.

Vandaar dat geneesmiddelenfabrikanten ieder jaar weer fors in onderzoek & ontwikkeling investeren. Een goede prijs en (voldoende) winst is dus belangrijk.

Hoe is de prijs van een (duur) geneesmiddel nu te verantwoorden?

  • De prijs van een nieuw geneesmiddel moet altijd worden afgezet tegen de opbrengsten en wel op de eerste plaats de gezondheidswinst voor de patiënt. Oftewel, wat is het geneesmiddel waard?

  • De maatschappij

    Beschrijving tonen

    Geneesmiddelen behoren tot de meest effectieve middelen die artsen tot hun beschikking hebben om patiënten mee te behandelen. (Innovatieve) geneesmiddelen kunnen zorgkosten op een andere plek uitsparen en de maatschappij zo veel geld opleveren.

    Een geneesmiddel kan bijvoorbeeld voorkomen dat patiënten worden opgenomen of een operatie nodig hebben. Of de patiënt geneest, kan weer aan het werk kan en is in staat om een ‘normaal’ leven te leiden.

  • Nieuwe innovatie

    Beschrijving tonen

    Er is en blijft de continue noodzaak om nieuwe geneesmiddelen te ontwikkelen. Dit is een complex en langdurig proces en is zeer kostbaar. Alleen Pfizer investeerde in 2016 al $7,8 miljard in onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen, de hele sector in 2016 $157 miljard.

    Geneesmiddelenontwikkeling vereist dat de aandeelhouders worden beloond voor het investeringsrisico dat zij bereid zijn te nemen. Een goede prijs en (voldoende) winst stelt geneesmiddelenontwikkelaars zoals Pfizer in staat om ook in de toekomst met doorbraken te komen. Winst is zodoende de brandstof voor innovatie.

Bronnen

Bronnen