Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen is investeren in de toekomst

3 minuten

De weg naar nieuwe geneesmiddelen is duur, langlopend en riskant. Als gevolg hiervan hebben nieuwe, vaak zeer specifieke geneesmiddelen voor veelal kleine patiëntengroepen een prijs. En ja, dat gaat (soms) over veel geld.

Ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen is investeren in de toekomst

Toekomstige investeringen veilig stellen

De rekening van geneesmiddelenontwikkeling moet betaald worden. En die verantwoordelijkheid ligt bij bedrijven zoals Pfizer. En dit kan niet zonder investeerders die zich duurzaam en gericht op de lange termijn aan ons willen binden.

Dit systeem is over de jaren van enorm grote waarde gebleken voor patiënten. De afgelopen decennia is de zorg sterk verbeterd dankzij innovatieve geneesmiddelen waarmee patiënten (steeds) beter behandeld kunnen worden.

De (innovatieve) geneesmiddelen van vandaag voorzien in de enorm hoge investeringen die nodig zijn voor de behandelingen van morgen

Het is niet mogelijk om nieuwe innovatieve geneesmiddelen aan te bieden zonder de aandeelhouder te belonen voor zijn hoge investeringsrisico.

Investeren in de toekomst

De (innovatieve) geneesmiddelen van vandaag voorzien in de enorm hoge investeringen die nodig zijn voor de behandelingen van morgen.

Toekomstige geneesmiddelen worden door innovatieve geneesmiddelbedrijven zoals Pfizer in klinisch onderzoek, dat wil zeggen grote onderzoeken met patiënten, onderzocht op veiligheid en effectiviteit.

Ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen is investeren in de toekomst

Het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel is een langdurig, ingewikkeld en kostbaar traject. Het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel duurt al snel 14 jaar. Daarnaast lopen 9 van de 10 onderzoekstrajecten op niets uit en brengen ze helaas geen nieuw goedgekeurd geneesmiddel op.

Kostbare, lange en ingewikkelde zoektocht naar nieuwe geneesmiddelen. Voor een geneesmiddelbedrijf is het belangrijk om voldoende winst te maken om continu te kunnen blijven investeren in de kostbare, lange en ingewikkelde zoektocht naar nieuwe geneesmiddelen.

Het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel kost gemiddeld zo’n $2,5 miljard, mede doordat het een zeer risicovol traject is.

Het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel duurt al snel 14 jaar

Veruit de meeste - 9 van de 10 - onderzoekstrajecten mislukken en leveren geen nieuwe medicijnen op. Aandeelhouders nemen dus grote risico’s en dat doen ze enkel met het vooruitzicht op een voldoende beloning.

Daarom is Pfizer, net als de meeste geneesmiddelenbedrijven, een commercieel, beursgenoteerd bedrijf. Met aandeelhouders die investeren in ons bedrijf.

Het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel duurt al snel 14 jaar

Onderzoeksbudget van $7,8 miljard

Wij investeren ieder jaar fors in onderzoek & ontwikkeling (Research & Development).

In 2016 investeerde Pfizer $7,8 miljard in onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen. 

Dat is iedere dag meer dan €18 miljoen, ruim ¾ miljoen euro per uur, ruim €12 duizend per minuut.

In de pijplijn van Pfizer bevinden zich op dit moment (oktober 2017) 95 projecten, waarvan ruim een derde op het gebied van kanker/oncologie.

Sector breed zijn er op dit moment ongeveer 7000 nieuwe geneesmiddelen in ontwikkeling, waarvan ruim 1800 op het gebied van kanker.

Rendementseisen van investeerders

Ieder jaar gaan onze aandeelhouders akkoord met deze enorme investering in onderzoek en ontwikkeling. Dit doen ze omdat ze de verwachting hebben dat investeren in onderzoek hen meer rendement zal opleveren dan wanneer de winst direct aan hen zou worden uitgekeerd als dividend.

Dividend is de winstuitkering van een onderneming aan haar aandeelhouders

Een onderneming die winst maakt, heeft kortgezegd twee mogelijkheden. Zij kan de winst inhouden en investeren in het bedrijf of uitkeren aan haar aandeelhouders in de vorm van dividend. De aandeelhouders moeten niet teleurgesteld worden.

Een geneesmiddelenontwikkelaar moet voldoen aan de rendementseisen van haar aandeelhouders. De onderneming moet winst maken én de onderneming moet de aandeelhouder een goed rendement bieden. Als dit niet (meer) gebeurt, dan gaan de aandeelhouders niet langer (meer) akkoord met dure (Pfizer in 2016 $7,8 miljard), langlopende (ongeveer 8-10 jaar) en riskante (9 op 10 projecten loopt op niets uit) onderzoeksprojecten.

Bij minder/tegenvallende winst zullen ze het volgende jaar/de volgende jaren geneigd zijn meer dividend (winstuitkering) te vragen en minder bereid zijn om in onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen te investeren. 

Winst is de brandstof voor innovatie

Oftewel, als voor investeerders het vooruitzicht op winst omlaag gaat, dan gaan de investeringen in onderzoek & ontwikkeling proportioneel mee omlaag. Minder investeringen in onderzoek & ontwikkeling zorgen voor minder potentiele geneesmiddelen in de pijplijn.

Dit zorgt op zijn beurt weer voor minder nieuwe geneesmiddelen die in de toekomst voor patiënten beschikbaar komen.

Geneesmiddelenontwikkeling vereist dat de aandeelhouders worden beloond voor het hoge investeringsrisico dat zij bereid zijn te nemen. Dit stelt ons in staat om ook in de toekomst met doorbraken te komen. Winst is zodoende de brandstof voor innovatie.

Bronnen

Bronnen

  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167629616000291?via%3Dihub
  • Ref MedicijnenMonitor editie 2017, Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen
  •