Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

’De beste start ups werken samen met grote bedrijven’

Leestijd: 3 minuten

Rocco van den Berg is innovation lead bij Philips Healthworks, een programma voor beginnende bedrijfjes. ’’Het idee was om een ecosysteem van startups te creëren. We begonnen met drie bedrijfjes en steunen er nu vijftig. We kennen elkaar, vertrouwen elkaar en als het moment daar is, financieren we ze of we gaan we samen verder.’’

Rocco van den Berg, Innovation Lead bij Philips Healthworks | Pfizer Nederland

De innovation lead is spreker tijdens het netwerkevenement Venture Café, voor grote bedrijven en start ups. Een maand lang staat het thema Health Wellbeing & Food centraal en Pfizer sponsort een aantal Pfizer Talks: sessies waarin deskundigen hun visie geven op de zorg van de toekomst.

Shanghai, Cambridge, Bangalore en Eindhoven

Naast Rocco van den Berg is dat dit keer Edward Huizinga, hoogleraar strategie, innovatie en verandering van Maastricht University. Hij vertelt onder meer over een handenwasproject in Afrika, maar eerst spreekt Van den Berg over het Philips Healthworks-programma.

Het programma voor start ups begon in 2017 en loopt op diverse plekken ter wereld. ’’Shanghai, Cambridge, Bangalore en Eindhoven,’’ somt de innovation lead van Philips op.

Rocco van den Berg, Innovation Lead Philips | Pfizer Nederland

De start ups krijgen toegang tot het innovatie-ecosysteem van Philips

 

De insteek van het programma is dat Philips twaalf weken lang met de beginnende bedrijfjes aan de slag gaat: om hun ideeën op waarde te toetsen, te helpen opbouwen, op werking te testen en waar mogelijk op te schalen.

De start ups krijgen toegang tot het innovatie-ecosysteem van Philips, dat bestaat uit ziekenhuizen en uit academische, industriële en financiële partners. ’’We werken alleen al samen met duizenden ziekenhuizen wereldwijd,’’ vertelt Rocco van den Berg.

Ook worden de bedrijfjes gekoppeld aan Philips-experts op allerlei gebieden.

’’Van IT-strategie, nieuwe businessmodellen, health-access in verschillende landen tot public health.’’

De-risking

 

In de eerste plaats richt het programma zich op het ‘de-risken’ van beginnende bedrijfjes. ’’Soms hebben bedrijven een geweldig idee maar komen ze niet verder. Dan laat je hen nadenken over de vraag ‘wie help je met jouw idee’. Wacht de directie van een ziekenhuis op jouw oplossing of creëer je juist een nieuw probleem? Het draait om het traject content-needs-businessmodel.’’

’Ze moeten voor ogen hebben dat ze binnen drie jaar de beste willen zijn’

De jonge bedrijven die meedoen aan het programma, krijgen van Rocco en zijn collega’s te horen dat ze hun waarde moeten bewijzen als ze iets willen bereiken. ’’Ze moeten voor ogen hebben dat ze bijvoorbeeld binnen drie jaar de beste willen zijn op hun gebied.’’

Maar Philips vergeeft ook wildcards. ’’We nemen ook kleine, bijzondere bedrijfjes aan boord waarvan sommigen zeggen ‘niet doen’ om te kijken of daar toch iets moois uit kan groeien.’’

Rocco en zijn collega’s zijn pas tevreden als de businessunit die de start up begeleidt, zegt ‘we hebben 12 weken onderzoek gedaan: dit kunnen we ermee en zo gaan we het volgend jaar doen’. ’’We zitten nu met de helft van de start ups die we begeleiden op dat niveau. Ook hebben we 11 bedrijfjes overgenomen.

Liefst streven we naar duurzame, langdurige samenwerking met start ups. Zodat je uiteindelijk echt resultaat ziet.’’

Edward Huizenga, hoogleraar strategie, innovatie en verandering van Maastricht University

Gedragseconomie

 

Edward Huizenga, hoogleraar strategie, innovatie en verandering van Maastricht University vertelt over innovatie door een combinatie van techniek, design en gedrag.

Hij houdt het publiek van het Venture Café voor dat slechts twintig procent van de startups uiteindelijk succesvol is.

Dat heeft volgens hem alles te maken met onze gedragseconomie.

De grondgedachte daarvan is dat mensen - en ook patiënten - geen rationele wezens zijn, maar door allerlei motieven gedreven worden om iets te kopen, kiezen of te gaan doen.

Soapcoins voor kinderen

 

Hij geeft het voorbeeld van een succesvol handenwasproject in Afrika dat hij met een team van wetenschappers en technici heeft opgezet om kleine kinderen aan het wassen te krijgen.

In Nederland is handen wassen heel gewoon, in veel ontwikkelingslanden niet. Jaarlijks sterven wereldwijd twee miljoen mensen waaronder veel jonge kinderen aan infectieziekten en diarree, doordat ze niet goed hun handen wassen.

Het team bedacht een slimme zeep met enzymen erin. ’’Je kunt na het wassen via een app op je telefoon de handen van de kinderen scannen en controleren of ze schoon zijn.’’

Als beloning krijgt een kind dat goed zijn best doet ‘soapcoins’. ’’Die hij kan uitgeven in een webwinkel, aan een Messi-voetbalshirt of iets anders dat graag wil hebben.’’

 

Edward Huizenga, hoogleraar strategie, innovatie en verandering van Maastricht University

Dat deze methode werkt, komt volgens Huizenga omdat het een combinatie is van een technologische innovatie en een gedragscomponent. ’’Hoe zorg je dat mensen iets gaan doen, dat ze die extra mile lopen.’’

De hoogleraar is overtuigd dat veel meer start ups uiteindelijk succesvol zijn wanneer zij zich verdiepen in de motieven van potentiële klanten om bepaalde dingen te doen.

Om zulke innovatieve ideeën van de grond te krijgen, is daarnaast vaak samenwerking nodig tussen verschillende soorten bedrijven, vervolgt Huizenga zijn verhaal.

En daarbij voelen start ups nogal eens een barrière, stelt de hoogleraar. Want wie wordt er eigenaar van de innovatie?

’’Als een ondernemer een échte opportunist en strateeg is, maakt hij zich helemaal niet druk om zulke kwesties,’’ besluit hij zijn verhaal. ’’De beste start ups werken samen met grote bedrijven. Ook hebben ze ook een horizon die verder reikt dan twee jaar. Ze hebben discipline om te groeien.’’