Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Het juiste doen, ook als niemand meekijkt’

Doen waarvoor je bent aangesteld en kunnen verantwoorden wat je doet. Dat is integer handelen. Tijdens de Week van de Integriteit, van 1 tot en met 9 december, komt Pfizer met extra initiatieven om aandacht te vragen voor het belang van integriteit. Zowel binnen het eigen bedrijf als in de samenwerking met anderen. ’’Je moet het juiste doen, ook als niemand meekijkt.’’

Linda van Schaijk, compliance lead bij Pfizer Nederland

‘Het juiste doen, ook als niemand meekijkt’

’’Als je integer bent en handelt volgens de geldende wet- en regelgeving en dat ook laat zien aan de buitenwereld, dan wek je vertrouwen’’, zegt Linda van Schaijk, Compliance Lead bij Pfizer. ’’En dat maakt je een betrouwbare partner waarmee mensen aan tafel willen zitten.’’

Maar ook als niemand meekijkt, moet je volgens Linda altijd het juiste willen doen. ’’Dan ben je echt integer en neem je je verantwoordelijkheid. De regels zijn er niet voor niets.’’
 

Vele belangen

In de gezondheidszorg is integer handelen natuurlijk erg belangrijk. Je hebt namelijk te maken met de belangen van veel mensen. ’’Als Compliance Lead ondersteun ik binnen Pfizer Nederland de medewerkers bij het werken volgens de regels en afspraken die zijn gemaakt. Daarnaast hebben we sinds dit jaar een groep van ‘integrity ambassadors’: vertegenwoordigers van verschillende afdelingen binnen Pfizer. Zij ondersteunen mij bij het uitdragen van het belang van integriteit binnen de organisatie.’’

‘Doordat we met elkaar hebben afgesproken hoe we ons gedragen, kunnen we elkaar gemakkelijker aanspreken als dat een keer onverhoopt niet gebeurt.’

’’Dat doen ze door het ondersteunen van uiteenlopende initiatieven, zoals de activiteiten die we organiseren tijdens de Week van de Integriteit, door het signaleren van verbeterpunten, en door het op de agenda zetten van actuele onderwerpen binnen hun eigen teams die met integriteit te maken hebben. Zoals je veilig voelen in je eigen team, je durven uitspreken, het delen van zorgen en het opperen van ideeën.’’

Linda vertelt dat Pfizer al ruim twintig jaar een eigen vrijwillig opgezette gedragscode heeft. ’’Ook hieraan dienen we ons als medewerkers van Pfizer te houden. We willen dat we ons werk goed doen, allemaal op dezelfde manier. Doordat we met elkaar hebben afgesproken hoe we ons gedragen, kunnen we elkaar gemakkelijker aanspreken als dat een keer onverhoopt niet gebeurt.’’

Het houden aan de wet- en regelgeving, aan de eigen gedragscode, maar ook je moreel kompas. Het gebeurt allemaal met één duidelijke reden: ’’Het is in het belang van de patiënt. Zelf als iets wél mag volgens de regels, hoeft dat niet altijd te betekenen dat het juist is of juist voelt. Ook daar houden we rekening mee.’’

‘Het juiste doen, ook als niemand meekijkt’

Grote hoeveelheid wetten en regels

De hoeveelheid (externe) wetten en (interne) regels is groot en complex. Dat collega’s het soms ingewikkeld vinden, dat begrijpt Linda. ’’Pfizer heeft te maken met onder meer Engelse, Amerikaanse en Nederlandse wet- en regelgeving. Die gaan over allerlei zaken. Bijvoorbeeld over het aangaan van samenwerkingen met diverse partijen in de zorg, denk aan ziekenhuizen of patiëntenorganisaties, over de bescherming van privacy en over de manier waarop je voor geneesmiddelen promotie mag maken. Dat onze sector streng gereguleerd is heeft een reden.’’ Ze vervolgt: ’’We hebben te maken met mensenlevens. We willen dat het juiste medicijn bij de juiste patiënt terechtkomt om de juiste redenen.’’

Als geneesmiddelenfabrikant mag Pfizer volgens de Nederlandse ‘Gedragscode Geneesmiddelenreclame’ promotie over specifieke geneesmiddelen alleen richten op zorgprofessionals en dus niet op het algemeen publiek. ’’Een afspraak waar we ons uiteraard aan houden.’’

Wat richting het algemeen publiek wel mag, ook nu weer onder strikte voorwaarden en regels, is voorlichting geven over ziekten en aandoeningen. ’’Denk bijvoorbeeld aan het geven van informatie om het bewustzijn over de risico’s van boezemfibrilleren en beroertes te vergroten.’’

Uitleggen waarom je iets doet

Volgens Linda is het kennen van de regels net zo belangrijk als het inzien van het belang van de regels. ’’Als we bijvoorbeeld gaan samenwerken met een partner, dan ondertekenen we een contract. We leggen uit waarom bepaalde zaken in het contract staan. Dit doen we in het belang van de beide partijen, maar ook van patiënten.’’

Linda van schaik

Vertrouwen is alles

Door transparant en open te zijn en te tonen dat je integer bent, werk je volgens Linda tegelijkertijd aan je imago. ’’We laten zien dat we er niet enkel en alleen zijn om geld te verdienen. Dat maken we ook duidelijk aan de zorgprofessionals met wie we samenwerken. Onze geneesmiddelen moeten alleen worden ingezet als ze iemand echt kunnen helpen.’’

Als compliance lead is zij betrokken bij alle activiteiten die Pfizer in Nederland ontplooit. Dat gaat verder dan het leveren van geneesmiddelen. Er zijn patiëntenbijeenkomsten, adviesraden, congressen, sponsoring en informatiebrochures. ’’Voor al deze vormen van communicatie en samenwerking gelden de integriteitsregels. Zo mogen wij congresbezoeken alleen financieel ondersteunen als zorgverleners daar aantoonbaar iets kunnen leren en de zorg voor patiënten erdoor wordt verbeterd. Het sponsoren van projecten van zorginstellingen of samenwerkingsverbanden mag alleen onder strikte voorwaarden, het mag bijvoorbeeld niet als het project op een reguliere manier kan worden gefinancierd.’’

Elk kwartaal trainingen

Hoe blijft iedereen op de hoogte van die vele regels en wijzigingen? ’’Ik geef kwartaaltrainingen aan collega’s van verschillende afdelingen. De inhoud van die trainingen baseer ik op de actualiteit en signalen die ik krijg vanuit de organisatie en de geneesmiddelensector.’’

Ook zorgt ze voor diverse onlinetrainingen. ’’We hebben bijvoorbeeld een training met een quiz gemaakt met vragen uit de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Daarvoor moet iedereen een honderd procent-score halen. Elk jaar vernieuwen en herhalen we die.’’

Activiteiten tijdens de Week van de Integriteit

Tijdens de Week van de Integriteit organiseert Pfizer diverse activiteiten voor de collega’s. ’’Dit jaar richten we ons op de ‘speak up’-campagne die gericht is op het vergroten van de psychologische veiligheid van de collega’s. We vinden het belangrijk dat collega’s zich vrij voelen om hun mening, vragen en zorgen te uiten, en dat ze ruimte voelen om hun ideeën te delen. Uiteraard is integriteit niet alleen tijdens deze week een belangrijk thema. Maar hopen we ervoor te zorgen dat mensen er het hele jaar bij blijven stilstaan.’’

’’We hebben als missie dat we de levens van patiënten willen veranderen door het bereiken van medische doorbraken. Daarbij passen vijf pijlers waarop alles wat we als bedrijf doen gebaseerd is. De eerste pijler is ‘vertrouwen is alles’. Dat moet binnen onze organisatie op orde zijn en dat moeten we ook naar buiten toe uitdragen. Zonder integriteit en vertrouwen kunnen we ons werk niet doen.’’

Pagina beoordelen Like Dislike
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.