Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Maar was het wel komkommertijd bij Pfizer?

 |  Geert Hendrikx

Komkommertijd. Je weet wel, de periode in het jaar waarin er weinig nieuws te melden is. Maar was het voor mij ook zo’n tijd? Het antwoord op deze vraag vind je ook op de website: magikeenafritsbroekaan.nl. Nee dus. 

Geert Hendrikx

Velen denken dat een nieuw geneesmiddel automatisch in de basisverzekering wordt opgenomen zodra het Europese goedkeuringstraject voor effectiviteit en veiligheid is afgerond. Maar niets minder is waar. Er volgt dan in Nederland nog een vergoedingstraject.

Dit is een zeer tijdsintensief proces dat je onder andere samen met het Zorginstituut Nederland (ZIN) bewandelt. En hoewel we weliswaar niet gedurende dit hele proces continu in contact staan met het ZIN, zijn er wel tussentijdse contactmomenten.

Want voordat je het vergoedingstraject officieel ingaat, moet je als bedrijf natuurlijk wel zorgen dat je je zaakjes netjes op orde hebt en goed voorbereid bent. Je zaakjes netjes op orde hebben, betekent in dit geval dat je een nauwkeurig geformuleerd dossier moet samenstellen dat beschrijft hoe een nieuw geneesmiddel binnen het Nederlandse zorglandschap past.

‘Voordat je het vergoedingstraject officieel ingaat, moet je als bedrijf natuurlijk wel zorgen dat je je zaakjes netjes op orde hebt.’

Kort door de bocht betekent dit dat je getoetst wordt op vier pakketcriteria. De eerste is de noodzakelijkheid. Hoe ernstig is een ziekte en kan een patiënt een medicijn zelf betalen? Dan komt er effectiviteit. Is er aangetoond dat het middel werkt en is het minimaal net zo goed als de standaardbehandeling die al wordt vergoed?

Verder draait het om kosteneffectiviteit. Wat kost het middel ten opzichte van wat het oplevert voor de patiënt? En dan is er nog de uitvoerbaarheid. Is opname van een geneesmiddel in het basispakket in de praktijk te realiseren?

Je kan je wellicht voorstellen dat het opstellen van dit dossier nog helemaal niet zo makkelijk is. Er zijn immers zoveel elementen en kleine details waar je aan moet denken. Als bedrijf moet je dus vooral ook niet denken alle wijsheid in pacht te hebben.

Zo ben je bijvoorbeeld voor een van de belangrijkste elementen van het vergoedingsdossier afhankelijk van medische experts. Zij houden zich bezig met de zogenaamde ‘plaatsbepaling van een nieuw geneesmiddel’. Als geneesmiddelenbedrijf kun je de beroepsvereniging waarvan de klinische experts deel uitmaken vragen om deze plaatsbepaling op te stellen.

De plaatsbepaling wordt opgesteld aan de hand van gepubliceerde onderzoeksgegevens en beschrijft welke patiënten in aanmerking komen voor het gebruik van het nieuwe geneesmiddel. En of het bijvoorbeeld noodzakelijk is om eerst andere behandelopties te proberen voordat je het nieuwe geneesmiddel voorgeschreven krijgt.

Let wel, het geneesmiddelenbedrijf heeft hierbij geen enkele invloed op wat er in deze plaatsbepaling komt te staan. En dus is het voor ons ook altijd een spannende periode.

Het opstellen van een vergoedingsdossier is dus niet makkelijk. Het vergt veel voorbereiding, overleg en tijd. Gelukkig werken er bij Pfizer mensen die zeer deskundig zijn als het op het opstellen van vergoedingsdossiers aankomt. Bij deze wil ik dan ook mijn bewondering voor de afdeling Health & Value uitspreken omdat zij de voortrekkers zijn bij het opstellen van dit vergoedingstraject.

Zoals gezegd, is er dus zelfs in de vakantieperiode heel veel werk verzet door de verschillende Pfizer collega’s. Van komkommertijd was er de afgelopen zomerperiode dan ook geen sprake. Het was eerder een spannende maar ook een nuttige periode waarin we flinke stappen hebben kunnen zetten in het vergoedingstraject! Het is erg mooi om er op deze manier samen met collega’s voor te zorgen dat nieuwe geneesmiddelen niet alleen zo snel mogelijk beschikbaar zijn voor patiënten maar ook vergoed worden.

Pagina beoordelen Like Dislike
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.