Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan
Like Dislike

Digitale zorg en ontstekingsziekten

‘Een nieuwe tijd vraagt om nieuwe oplossingen’

“Natuurlijk blijft persoonlijk contact het mooist, maar door corona worden we min of meer gedwongen om te kijken naar hoe het nog meer mogelijk is. En dat biedt voordelen.” Fleur Dorgelo, Brand Lead bij Pfizer Nederland, legt uit waarom digitale zorg juist in deze tijd belangrijk is.

 

Achter een scherm, met op haar hoofd een grote koptelefoon met daaruit een voor haar mond gebogen microfoontje, zit Fleur Dorgelo. “Ik werk nu standaard vanuit huis. En naar verwachting zullen we in de toekomst, als de coronacrisis voorbij is, minder op kantoor werken dan voor de crisis. Thuiswerken wordt steeds meer het nieuwe normaal.”

Volledig digitaal

Fleur Dorgelo werkt voor de afdeling Inflammatie en Immunologie van Pfizer. “Voor de coronatijd zag ik mijn collega’s dagelijks op kantoor, nu alleen nog digitaal. Maar niet alleen het contact met mijn collega’s, ook onze contacten met de zorg en nascholingen en congressen zijn volledig digitaal. Ik merk dat het niet alleen voor ons, maar voor alle betrokken partijen soms zoeken is naar de beste manier om ook digitaal een waardevolle bijdrage te leveren. Het is logisch dat niet alles meteen soepel loopt.”

Daarom wil Pfizer bijdragen aan het delen van informatie over onze geneesmiddelen via nieuwe kanalen, vertelt Fleur. “Hier kan digitale zorg bij ondersteunen, vooral nu.”

Online op zoek naar informatie

“Door de coronapandemie worden veel fysieke ontmoetingen vervangen door telefonisch of online contact. Dat geldt ook voor veel van de consulten tussen arts en patiënt.” Fleur legt uit dat door die verschuiving er ook steeds meer een beroep wordt gedaan op online informatie over aandoeningen en ziektebeelden.

“Waar het eerst mogelijk en handig was dat een arts of verpleegkundige tijdens een gesprek een folder aan iemand meegaf, is dat met een telefonisch consult niet mogelijk. Soms vertellen artsen nu aan hun patiënten waar ze online informatie kunnen vinden, maar soms gaan mensen ook gewoon zelf op het internet op zoek.”

Digitaal consult arts

Orde in de wirwar van informatie

Dat online zoeken naar specifieke en betrouwbare informatie soms een hele klus is beaamt Fleur. “Het is soms zoeken in de wirwar van informatie, er is zoveel informatie over zoveel onderwerpen online beschikbaar. Dat was al voor de coronacrisis en dat is nu alleen maar meer geworden.”

Pfizer wil orde scheppen in die ‘wirwar van informatie’, licht Fleur toe. “We willen zorgen dat de beste zorg beschikbaar is voor patiënten. Niet alleen wetenschappelijk, maar ook door te zorgen dat de juiste informatie beschikbaar is en dat mensen die informatie ook gemakkelijk kunnen vinden.”

‘Je staat er niet alleen voor, ook al voelt dat soms zo als je achter je computer zit.’

Daarbij is het volgens haar belangrijk dat mensen betrouwbare informatie uit de juiste bron gemakkelijk kunnen vinden. “Als je een vraag hebt, moet je daar gewoon antwoord op kunnen vinden. In deze tijd van social distancing kan je niet meer makkelijk iemand aanspreken. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet je zelf vanachter je telefoon of computer actie ondernemen.”

Gesprekswijzer

“Het belangrijkste kanaal voor een patiënt om informatie te verkrijgen is uiteraard de arts,” vervolgt Fleur. “Maar met de huidige ontwikkelingen komt het steeds vaker voor dat je je arts lange tijd niet face-to-face ziet. Een telefonisch consult met je arts kan net zo effectief zijn, maar het is belangrijk dat je goed van te voren bedenkt wat je wilt vertellen en welke vragen je wilt stellen.”

Om dit te ondersteunen is er een gesprekswijzer ontwikkeld. “Deze gesprekwijzer helpt patiënten en artsen om hun gesprek zo goed mogelijk te benutten. Dat geldt voor digitale of telefonische gesprekken, maar ook voor de fysieke afspraken tussen arts en patiënt. In de gesprekwijzer staan tips voor het voorbereiden van een digitale afspraak met een arts, zoals bedenk vooraf vragen en begin tijdens het gesprek met de vragen die voor jou het belangrijkst zijn.”

Op de website van Pfizer staan ook tips voor het voorbereiden van een digitale afspraak met je arts.“Dit zijn vooral tips over het zo soepel mogelijk laten verlopen van een digitale afspraak. Bijvoorbeeld hoe je ervoor zorgt dat de technologie op orde is en dat je in een rustige omgeving je gesprek kunt voeren.”

Fleur benadrukt dat naast de gesprekswijzer, de zogeheten drie goede vragen – Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden? Wat betekent dat in mijn situatie? – ook kunnen bijdragen aan een goede voorbereiding voor een gesprek met je arts.

“Ik vind het belangrijk dat belanghebbenden zoals patiënten en zorgprofessionals ondersteund worden bij het ontvangen van juiste informatie over onze geneesmiddelen. Helemaal in de huidige situatie met corona. Dit soort digitaal beschikbare middelen zoals de gesprekwijzer, de voorbereidingstips en drie goede vragen kunnen daarbij helpen.”

‘De zorg zal meer via digitale kanalen gaan dan eerst’

“Bij Pfizer hebben we ook veel video’s en informatie die betrekking hebben op onze geneesmiddelen. Bijvoorbeeld een video over hoe het immuunsysteem werkt, een brochure of een uitgebreide toedieningsinstructie. Met de informatie die we geven proberen we juist gebruik van onze geneesmiddelen te bevorderen. En daarnaast krijg je via ons informatie uit de eerste hand over het geneesmiddel dat je gebruikt.”

‘Een nieuwe tijd vraag om nieuwe oplossingen’

Fleur legt uit hoe dit werkt. “Als je van je arts een medicijn voorgeschreven hebt gekregen, dan kun je met een code op de verpakking inloggen op de website van Pfizer. Je komt dan in een online omgeving met ondersteuningsmaterialen gericht op jouw medicijn. Dus wanneer het bijvoorbeeld niet mogelijk is voor een arts om een face-to-face instructie te geven over hoe je een product moet gebruiken, kan je als patiënt dit middels een video alsnog bekijken.”

Ze benadrukt dat deze digitale ondersteuning voordelen biedt. ‘’Door corona is iedereen een beetje meer gewend geraakt aan communiceren op afstand. Ik denk dat de wereld voor een deel blijvend is veranderd en dat zorg veel meer via de digitale kanalen zal gaan dan eerst. En daar kun je als patiënt je voordeel uit halen, want heel veel informatie is zo altijd binnen handbereik. Je staat er niet alleen voor, ook al voelt dat soms zo als je achter je computer zit.”

Pagina beoordelen Like Dislike