Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezond leven

Gezondheidstips voor alle leeftijden

2 minuten

Gezond zijn en blijven is ons grootste goed. Op elke leeftijd zijn er dingen die je zelf kunt doen om aan je eigen gezondheid te werken. Of je nu tiener of gepensioneerd bent. We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet. 

Beweeg voldoende. Langdurig zitten is niet goed voor de gezondheid. Maak op het werk tijdens de lunch eens een wandeling. Of neem wat vaker de trap in plaats van de lift. Of loop eens naar je collega toe voor overleg in plaats van te bellen/mailen. Zorg in ieder geval voor voldoende beweging. Het hoeft ook helemaal geen topsport te zijn. Lekker (samen) fietsen, wandelen of zwemmen is ook goed.

Neem eens wat vaker de trap

Wat kun je doen op welke leeftijd?

  • Kinderen en jongeren (4 t/m 17 jaar)

Elke dag een uur of langer bewegen. Daarnaast 2 keer of vaker per week activiteiten waarvan je fitter wordt of fit blijft, zoals oefeningen in kracht, lenigheid en coördinatie. 

  • Volwassenen (18 t/m 54 jaar)

Minstens 5 dagen per week een half uur bewegen. 

  • Ouderen (55 jaar en ouder)

Minstens 5 tot 7 dagen per week een half uur bewegen. Daarnaast minimaal 2 keer per week krachtoefeningen. Ben je niet actief? Dan is alle extra beweging nuttig, maakt niet uit hoe vaak, hoe zwaar en wat voor beweging. 

Poets en flos je tanden dagelijks om ook je gebit gezond te houden

Wat kun je verder doen om gezond te blijven? 

  • Overleg met je arts als je besluit met nieuwe oefeningen, sporten of andere vormen van inspanning te beginnen.
  • Rook niet. Stoppen met roken is niet makkelijk maar het is de beste gezondheidsbeschermende maatregel die je voor jezelf kunt nemen. Zodra je bent gestopt
    met roken, gaat je gezondheid snel vooruit. Wil je stoppen? Bespreek dit dan met je huisarts.
  • Geen/ matig met alcohol. Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag.
  • Goede voeding. Eet gezond en gevarieerd, inclusief voldoende groente en fruit.
  • Genoeg nachtrust. Slaap voldoende. Zorg voor een goede nachtrust (18-64 jarigen tussen de 7 en 9 uur).
  • Gezond gebit. Zorg goed voor je tanden en kiezen. Poets en flos je tanden dagelijks om ook je gebit gezond te houden. Bezoek ook regelmatig de tandarts.
  • Let op de zon. Pas op voor de schadelijke gevolgen van de zon, vooral voor kinderen. Te veel UV-straling kan schade aan de huid veroorzaken. Op korte termijn verbranding, op lange termijn een versnelde veroudering van de huid én een groter risico op huidkanker. Geniet van de zon maar zorg dat u niet verbrandt. Smeer u in, bedek uw huid, zoek de schaduw op. 
  • Bezoek je arts. Plan medische controles, herhaalafspraken en specialistenbezoek als dat nodig is.
  • Laat regelmatig je bloeddruk controleren.
  • Vraag aan je arts welke onderzoeken en vaccinaties hij/zij je aanraadt.
  • Ga bij medische problemen naar je arts. De tips die we je nu geven zijn informatief van aard en geen vervangingsmiddel voor professioneel medisch advies.

 

Bronnen

Bronnen

https://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/bewegen-en-sport/beweeg-ik-genoeg-.aspx 

https://www.ikstopnu.nl/voordelen-stoppen-met-roken/je-gezondheid-verbetert/ 

https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201524_richtlijnen_goede_voeding_2015.pdf 

http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx 

https://sleepfoundation.org/how-sleep-works/how-much-sleep-do-we-really-need 

https://www.kwf.nl/SiteCollectionDocuments/brochure-Zonverstandig-Geef-huidkanker-minder-kans.pdf 

http://www.heart.org/HEARTORG/Conditions/HighBloodPressure/SymptomsDiagnosisMonitoringofHighBloodPressure/Home-Blood-Pressure-Monitoring_UCM_301874_Article.jsp#.V4YBleuLRaR