Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Stoppen met roken

Stoptober

Leestijd: 3 Minuten

Stoptober is een jaarlijks terugkerend evenement dat mensen op een leuke manier aanmoedigt om te stoppen met roken. Het evenement duurt 28 dagen. Na die periode zijn de meeste ontwenningsverschijnselen namelijk verdwenen en kun je jezelf echt als gestopt beschouwen.

Georgina Verbaan, Rick Brandsteder en Ernst Daniël Smid zijn boegbeelden van Stoptober

Het aantal rokers in Nederland daalt langzaam maar gestaag. In 1989 rookte een kleine veertig procent van de Nederlanders van 25 jaar en ouder en nu rookt iets minder dan een kwart van de bevolking. Hopelijk ligt het percentage rokers na Stoptober weer een stuk lager, zo hopen de initiatiefnemers van het nationale evenement.

Stoptober werkt goed, zo blijkt uit onderzoek van het AMC. Stoppen met roken is erg moeilijk en veel mensen houden het niet lang vol. Maar van de mensen die stoppen tijdens Stoptober rookt de helft drie maanden na dato nog steeds niet. De afgelopen jaren hebben meer dan een kwart miljoen rokers aan de campagne meegedaan.

Boegbeelden Stoptober

Georgina Verbaan, Rick Brandsteder en Ernst Daniël Smid zijn dit jaar de boegbeelden van Stoptober en stoppen zelf ook met roken.

 

Persfoto Stoptober

Rond het collectieve stopmoment op 1 oktober worden allerlei activiteiten gehouden om mensen bij het stoppen te ondersteunen. Zo laten vijftig rokers zich begin oktober vijf dagen opsluiten in het Stoptoberhuis met maar één doel: stoppen met roken. Hun belevenissen zijn dagelijks te zien via https://www.stoptober.tv en via de AVROTROS.

Daarnaast biedt Stoptober trainingen aan voor bedrijven, zodat collega’s samen de uitdaging aan kunnen gaan om te stoppen met roken.

Ook worden goede tips gegeven hoe je het stoppen makkelijker kunt maken.
Doe bijvoorbeeld het volgende: 

 

  • Schakel professionele hulp in. Dit vergroot de kans op succesvol stoppen enorm.
  • Gooi de avond voor het stoppen alle sigaretten/shag weg en zorg dat alle asbakken en aanstekers uit het zicht zijn om verleiding te voorkomen.
  • Stop cold turkey. Denk niet ‘ik neem er nog eentje of alleen maar een trekje’. Stoppen met roken is stoppen met roken.
  • Vertel iedereen in je omgeving dat je meedoet aan Stoptober of dat je op een later moment stopt. Vraag mensen om steun. Dat helpt.
  • Wat zijn jouw vaste rookmomenten? Wat kun je dan doen in plaats van roken? Zoek nieuwe gewoonten, zoals de hond uitlaten of een blokje omgaan.
  • Stop samen. Bijvoorbeeld met je collega’s. Dat gaat makkelijker dan alleen en vergroot de kans op succes.
Bronnen

Bronnen