Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Hemofilie

Waarom sporten goed voor je is

Je hoort het vaak genoeg. Sporten is goed voor je. En dat is ook zo, zeker als je hemofilie hebt. Maar zijn de voordelen van sporten groter dan het risico op een bloeding? Dat vragen veel ouders van kinderen met hemofilie en volwassenen met de aandoening zichzelf af. Het antwoord is: Ja!

Vroeger kregen hemofiliepatiënten te horen dat ze altijd héél voorzichtig moesten zijn. Sporten was ten strengste verboden! Tegenwoordig zeggen artsen juist dat mensen met hemofilie wel moeten sporten, omdat het goed voor hen is.

Door sporten zorg je dat je spieren en gewrichten in goede conditie blijven

Natuurlijk is sporten niet helemaal zonder risico. Want hoe voorzichtig je ook bent, het risico op een bloeding is nooit volledig uit te sluiten. Wel kun je de kans op ernstige bloedingen verkleinen door regelmatig profylactische behandelingen te ondergaan.

Ook is het verstandig om rust te pakken na een blessure en zo te voorkomen dat gewrichten meerdere keren worden getroffen.

Waarom is regelmatig sporten dan zo goed als je hemofilie hebt? Door regelmatig te sporten zorg je ervoor dat je spieren en gewrichten in goede conditie blijven. Hierdoor verklein je de kans op bloedingen. Ook wordt de kans op ernstige gewrichtsproblemen die je op lange termijn kunt krijgen kleiner.
 

Allerlei verschillende sporten

Je kan ook met hemofilie allerlei verschillende sporten doen. Het is wel handig om dit onder goede begeleiding en controle te doen en ook is het verstandig dat je de sport zelf goed beheerst. Jongeren met hemofilie kunnen door sporten dezelfde lichamelijke conditie en uithoudingsvermogen krijgen als jongeren zonder de aandoening. 

hemofilie

Het beste kun je twee tot drie keer per week sporten. En ook met hemofilie de keuze reuze qua sport.  Toch vragen mensen met hemofilie en ouders van kinderen die het hebben, zich vaak af welke sport dan het beste is. 

De ene sport is immers veel fysieker dan de andere. En is het wel slim om te kiezen voor een teamsport waarbij je veel lichamelijk contact hebt met andere spelers? 

Oké, natuurlijk zijn er sporten waarvan deskundigen sterk afraden om ze te doen. Omdat ze risicovol zijn voor iedereen - en mensen met hemofilie in het bijzonder- zoals parachutespringen.  Ook is het niet enorm handig om bepaalde teamsporten te doen waarbij je vaak botst, speelmaterialen tegen je aan krijgt op of in contact bent met je tegenspelers zoals rugby of hockey. 

Fietsen is beter dan voetbal

Verder zijn sporten met bruuske bewegingen niet bevorderlijk voor zwakke gewrichten. Zoals tennis waarbij je de elleboog snel en abrupt beweegt op het moment dat je de bal wegslaat. Of voetbal waarbij je je knie snel uitrekt als je tegen de bal schopt.

Beter voor je zijn sporten met gecontroleerde bewegingen die steeds worden herhaald zoals bij roeien of fietsen. Je kunt daarbij goed inspelen op pijn die je eventueel krijgt en meteen ophouden wanneer je last krijgt van je gewrichten.

Veel sporten kunnen prima, maar niet in fanatiek wedstrijdverband

Al met al zijn de meeste sporten van basketbal tot honkbal prima aan te passen aan hemofiliepatienten. Ook kun je veel sporten zoals zaalvoetbaal prima doen, zolang je ze niet doet in fanatiek wedstrijdverband. 

Wil je meer lezen over sporten met hemofilie. Over de voordelen van sporten, het vaststellen van een doel om te bereiken of over beschermende kleding om brokken te voorkomen? Ga dan naar onze website www.mijnhemofilie.nl. Daar kun je allerlei verhalen vinden over hemofilie en het leven en sporten ermee. 
 

Tags:
Bronnen

Bronnen

https://www.pfizerpro.nl/
https://www.uzleuven.be/
https://hemophilianewstoday.com/sports-positively-impact-lives-hemophilia-patients
https://hemophilianewstoday.com/impact-sport-health-status-psychological-well-physical-performance-adults-haemophilia/
https://hemophilianewstoday.com/young-hemophiliacs-pursuit-of-risky-sports-linked-to-supportive-environment/