Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Nierkanker

Je beter voelen met nierkanker door sporten

Bewegen is goed voor je. Het helpt je om sneller te herstellen en zorgt dat je je beter voelt als je nierkanker hebt. Wereld Nierkankerdag staat dit jaar daarom ook in het teken van bewegen en sport. Maar hoe begin je ermee en hoe hou je het vol? Wij geven je allerlei handige tips en trucs. 

Je beter voelen met nierkanker door sporten

Nierkanker staat in de top tien van de kankersoorten die het meest voorkomen in Nederland en wereldwijd gezien is het een van de soorten waarvan het aantal ziektegevallen het snelst stijgt. Elk jaar krijgen zo’n 2600 Nederlanders te horen dat ze nierkanker hebben.  

Op Wereld Nierkankerdag staan we daar bewust bij stil en vragen we aandacht voor het thema: bewegen. Maar hoe begin je daar mee? Beginnen met sporten is een lastige uitdaging voor velen en helemaal als je ziek bent. Het is sowieso verstandig om eerst met je arts of verpleegkundige te praten over wat mag en kan qua beweging en sport.  

Ook als je uitzaaiingen hebt, kun je vaak prima actief bewegen 

Waarschijnlijk krijg je te horen dat sport en beweging goed voor je zijn. Ook als je uitzaaiingen hebt, kun je vaak prima actief bewegen. Maar het is verstandig om activiteiten zoals fietsen, waarbij je valrisico loopt, te vermijden. Natuurlijk hoef je niet meteen de marathon te lopen. Maar wie regelmatig sport en beweegt, leeft langer en gezonder.  

Nog meer tips 

  • Combineer sporten met andere activiteiten. Ren en luister een boek of kijk televisie vanaf de hometrainer.  
  • Zorg dat er altijd sportkleding in je auto ligt, zodat je ten alle tijden kunt sporten. Stel dat je ergens heen moet waar je moet wachten, bijvoorbeeld de zwemles van je zoontje, ren of loop dan ondertussen een stuk.  
  • Pak de fiets of ga lopend naar je werk of boodschappen doen. Of pak de trap in plaats van de lift op je werk en gebruik het kopieerapparaat op een andere verdieping.  
  • Bij bewegen hoort het erbij dat je af en toe eens tijdelijk stopt of minder sport. Als dit gebeurt, schakel dan een tandje terug: sport minder intensief en minder lang achter elkaar om weer in het ritme te komen.  
  • Wat ook helpt als je je vrienden of familie vertelt dat je sport. Zij kunnen je steunen. Ook hou je sporten langer vol als je het samen doet.

Hoe kun je bewegen als je last hebt van bijwerkingen van je behandeling? De meest voorkomende bijwerking is vermoeidheid. Uit onderzoek blijkt dat een half uurtje stevig wandelen per dag je vermoeidheid al kan verminderen. Maar ondertussen wil je zelf het liefst misschien alleen op de bank liggen. Wat helpt dan?  

Hou bij op welke dagen en tijdstippen je het meest moe bent en beweeg op momenten dat je vermoeidheid het minst erg is. Je kunt ook minder intensief bewegen op dagen dat je vermoeid bent. Als je normaal stevig doorwandelt, doe dat nu in een langzamer tempo en loop een kortere afstand. Misschien trekt je vermoeidheid wel weg tijdens het wandelen.  

Je beter voelen-nierkanker

Hou bij op welke dagen en tijdstippen je het meest moe bent en beweeg op momenten dat je vermoeidheid het minst erg is. Je kunt ook minder intensief bewegen op dagen dat je vermoeid bent. Als je normaal stevig doorwandelt, doe dat nu in een langzamer tempo en loop een kortere afstand. Misschien trekt je vermoeidheid wel weg tijdens het wandelen.  

Als je last hebt van misselijkheid, overgeven, diarree of het hand-voetsyndroom kan dit het bewegen ook lastig maken. Maar bewegen - ook al zijn het maar korte periodes - blijft ook dan belangrijk.  

Als je last hebt van diarree kun je overwegen om dichtbij huis of een toilet te sporten. En als je last hebt van het hand-voetsyndroom is sporten misschien te pijnlijk. Maar kun je je misschien focussen op minder zitten. Lees hier een artikel over vermoeidheid bij kanker en wat je er aan kunt doen. 

Boekje downloaden 

In het Engelstalige boekje Get Active, Sit Less! zijn tot slot nog veel meer tips te vinden voor het sporten met nierkanker. Je vindt er informatie over oefeningen die je kunt doen, hoe je doelen kunt stellen, maar ook vind je informatie over de juiste sportkleding en schoenen. En er staan ervaringsverhalen van patiënten en artsen in. Je kunt het boekje downloaden via de website van de World Kidney Cancerday. En als je vermoeid bent, beweeg dan op tijden van de dag waarop je je wat energieker voelt.
 

Je beter voelen-nierkanker
Referenties

Referenties