‘Wij zijn een goede match!’
Pfizer en Emma at Work hebben een mentorprogramma. Zes maanden werken vijf jongeren met een chronische aandoening aan hun persoonlijke- en werkgerelateerde ontwikkeling. Ze worden begeleid door een Pfizermentor. Tijdens dit mentortraject volgen we Barthold en zijn mentor Nathalie en Joyce en haar mentor Hendrien. Hoe bevalt het programma? Welke doelen worden bereikt? Je leest het hier!
’’De enige keer dat we elkaar in het echt hebben gezien was tijdens de startbijeenkomst van Emma at Work in maart. Daarna kwam corona en nu doen we het zo.” De 24-jarige Joyce zwaait in beeld lachend naar haar Pfizermentor Hendrien, met wie ze een videogesprek voert.
’’Hendrien en ik zijn een goede match. Door mijn ADD ben ik soms chaotisch en vergeet ik afspraken. In tegenstelling tot Hendrien, want haar instelling is ‘let’s go!’ en zo houdt ze me on track, dat heb ik nodig.’’
Hendrien is het hier mee eens. ’’Ja, wij zijn echt een goede match. Ik word er blij van als ik Joyce gesproken heb. En ik vind het cool dat ze zich zo open stelt naar mij toe en dat ik haar mag helpen in dit traject.’’
Werkervaring
Joyce is geboren met een hersenbeschadiging. ’’De rechterkant van mijn lichaam werkt niet goed. Ik kan alles in het dagelijks leven, maar het kost wat meer moeite.’’
De goedlachse Joyce legt uit dat ze door haar fysieke beperking moeite heeft met het vinden van een (bij-)baan. ’’Als ik iemand de hand schudt, dan merkt diegene direct dat er iets is met mijn hand. Na sollicitaties heb ik een paar keer te horen gekregen dat ik de baan niet kreeg, omdat ze dachten dat ik het fysiek niet zou aankunnen. Maar als ik dacht dat ik de baan niet aan zou kunnen, dan zou ik toch nooit daarop solliciteren?’’
Als student psychologie is Joyce op zoek naar een bijbaan en het liefst eentje die past bij haar studierichting. ’’De meeste mensen beginnen op hun vijftiende met bijbaantjes, maar ik kon dat fysiek niet. Mijn moeder zei altijd dat als ik zou willen vakkenvullen, ik zou moeten bijbetalen om alles wat ik liet vallen te compenseren.’’ Joyce lacht hardop en vervolgt: ’’Qua werkervaring loop ik dus achter bij leeftijdsgenoten. En daar wil ik wat aan doen.”
Studie psychologie
Voor het mentorprogramma van Emma at Work en Pfizer heeft Joyce drie leerdoelen opgesteld waar ze samen met Hendrien aan wil werken. ’’Als eerste heb ik Hendrien gevraagd me te helpen bij het uitzoeken van mijn sterke en zwakke punten. Als ik daar meer inzicht in heb, helpt dat me hopelijk bij mijn tweede punt: want ik wil ook graag wat zelfverzekerder zijn.’’
Als Joyce even stilvalt, vult Hendrien aan: ’’We hebben al een assessment gedaan om precies uit te zoeken waar Joyce haar talenten liggen. En ik weet dat Joyce veel potentie heeft, dus we kunnen zeker stappen maken. Joyce kan veel meer dan ze nu denkt. We moeten alleen een goede balans vinden voor haar, omdat ze studeert en een baan wil.’’
’’Precies! En dat laatste hoort weer bij mijn derde leerdoel.” Opgewekt gaat Joyce verder. ’’Want ik wil graag mijn CV upgraden en werkervaring opdoen. Maar dat heeft geen prioriteit hoor. Het belangrijkste is dat ik mijn studie Psychologie afmaak. Ik heb nu bijna het tweede jaar afgerond. Dan moet ik nog twee jaar en daar wil ik niet te lang over doen, want anders moet ik veel te veel terugbetalen aan DUO.’’
Open en eerlijk
Joyce geeft aan dat ze nu al heel tevreden is over wat ze met Hendrien heeft bereikt. “Door het assessment heb ik een beter inzicht in mijn sterke punten.’’ Met een grijns voegt ze toe: ’En van sommige van mijn talenten moeten we nog bedenken hoe we er een sterk punt van kunnen maken, hè Hendrien?’’
‘Door het assessment heb ik een beter inzicht in mijn sterke punten.’
Hendrien lacht. ’’Joyce is heel spontaan en zegt wat ze denkt, daar hou ik wel van.’’ Waarop Joyce inhaakt dat ze het fijn vindt dat ze open kan zijn bij Hendrien. ’’Soms voel ik me niet goed en wil ik de tweewekelijkse afspraak met Hendrien liever verzetten. Hendrien heeft daar altijd begrip voor.’’
’’We zijn open en eerlijk naar elkaar’’, knikt Hendrien. ’’Zo leer ik van Joyce dat ik niet te snel moet gaan. Ik moet leren dat iemand anders het tempo aangeeft en dat niet iedereen denkt op de manier zoals ik denk. Dat zijn leerpunten voor mij. Ik heb nog nooit iemand gecoacht, dus ik moet hier ook mijn weg in zoeken. Maar elk gesprek met Joyce en elke stap die we maken geeft me voldoening.’’
Lees ook de vorige blog over het mentortraject Emma@Work
In de blog We helpen elkaar beschrijven Bartold en mentor Nathalie, Legal director bij Pfizer, ook hun ervaring tijdens dit mentorproject. Lees de blog hier.