Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorg van de toekomst

Spelletjes voor een betere gezondheid

Leestijd: 3 minuten

De Little Chicken Game Company maakt serious games: computerspelletjes met een nuttig doel. En in geval van het Amsterdamse bedrijf vaak gericht op gezondheid. ’’Spelletjes waarmee we de gezondheid en het leven van mensen proberen te verbeteren,’’ legt gameontwikkelaar Michiel Frankfort uit.

Inmiddels is het Amsterdamse computerspellenbedrijf aardig op dreef. Het heeft al dertig healthcare computergames ontwikkeld. Dit met wisselend succes, vertelt Frankfort er eerlijk bij aan de zaal vol ziekenhuisapothekers.

Spelletjes voor een betere gezondheid

Spel voor blinden en slechtzienden

Het begon allemaal met het spel Explorer, voor de spelcomputer Wii en speciaal voor blinden en slechtzienden bedoeld. Spelers moest hierbij staan op een balance board - een plank met sensoren – die ze konden gebruiken als joystick. Door hun gewicht van links naar rechts te verplaatsen, konden ze een poppetje laten lopen. ’’Het spel draaide vooral om geluid. Je moest goed luisteren om te weten waar je naartoe moest lopen.’’

Iets totaal anders was de game Geriatrix, dat werd ontwikkeld voor artsen in opleiding van het Radboudumc. Het spel helpt hen bij de training van het vaak ingewikkelde proces van diagnostiek en behandeling van oudere patiënten.
 

Beslissingen over patiënten

De arts in opleiding krijgt bij het spel de leiding over de afdeling voor oudere patiënten en moet vervolgens allerlei beslissingen nemen over patiënten. ’’En daarbij patiënttevredenheid, medicatiekeuze en het kostenplaatje met elkaar in balans houden.’’

Telkens krijgt de speler in kwestie nieuwe dillema’s voorgelegd. ’’De scenario’s beginnen eenvoudig en worden steeds ingewikkelder.’’

Spelletjes voor een betere gezondheid

Ouderen in beweging

Weer iets heel anders was het spel Polygoon dat ouderen in beweging moest krijgen, vervolgt Frankfort zijn verhaal. ‘’’Dat werd gespeeld met behulp van kinect-techniek: een cameraatje dat reageert op beweging.’’

Anders gezegd, je bestuurde het spel door te bewegen met je lichaam. Ouderen moesten steeds kleine spelletjes doen, met telkens een nieuw Polygoon-journaalitem als beloning in het vooruitzicht.

’’Ze moesten bijvoorbeeld een olifant voeren,’’ zegt Frankfort, die uitlegt dat hierdoor meteen bleek dat het spel nooit een succes zou worden. ’’We hadden er niet bij na gedacht dat je bij zo’n activiteit wel goed je armen omhoog moet kunnen doen. Dat kunnen lang niet alle ouderen.’’

Ook geen groot succes

Ook geen daverend succes werd de app Coach4Life in opdracht van de Nierstichting, waarbij nierpatiënten vogeltjes in een boom konden verzamelen door zich goed aan een dieet te houden. ’’Een leuk spel. Maar uiteindelijk bleek het onwijs lastig om competitie te leveren met allerlei andere niet healthcare-spelletjes voor de mobiele telefoon.’’

De Little Chicken Game Company gaat echter vlijtig door met het ontwikkelen van nieuwe concepten. Zo is het bedrijf nu samen met het alzheimercentrum van Radboudumc bezig met de ontwikkeling van Expeditie Cognitie. ’’Mensen reizen door werelden en doen ondertussen spelletjes waarmee wij hun cognitieve vaardigheden testen.’’
 

Ontsnappen uit bed

Zo zijn er nog vele toekomstplannen, die vooral gericht zijn op mixed reality. Daarbij wordt de gewone wereld met de virtuele vermengd, dankzij hulpmiddelen zoals virtual reality brillen en 3D-televisie. Hij noemt als voorbeeld een spel dat ook nu wordt ontwikkeld in samenwerking met het Radboudumc en dat bedoeld is voor patiënten die bedlegerig zijn. ’’Ze hebben een virtual reality-bril op en bewegen een poppetje met hun armen. Dat is goed voor hun bloedsomloop en het spel biedt hen ook ontspanning. Omdat ze vanuit bed even kunnen ontsnappen naar een andere wereld."

Spelletjes-voor-een-betere-gezondheid-virtual-reality

Bronnen:

Bronnen:

  • Interview met Michiel Frankfort, waarin hij vertelt over allerlei computerspellen waarmee de gezondheid kan worden verbeterd.