‘Het juiste doen, ook als niemand meekijkt’
Leestijd: 3 minuten
Doen waarvoor je bent aangesteld en kunnen verantwoorden wat je doet. Dat is in een notendop integer handelen. Tijdens de Week van de Integriteit, van 1 tot en met 9 december, komt Pfizer met extra initiatieven om aandacht te vragen voor het belang van integriteit. Zowel binnen het eigen bedrijf als in de samenwerking met anderen.
“Als je integer bent en handelt volgens de geldende wet- en regelgeving en dat ook laat zien aan de buitenwereld, dan wek je vertrouwen”, zegt Susanne Hafkamp, compliance lead bij Pfizer. “En dat maakt je een betrouwbare partner waarmee mensen aan tafel willen zitten.”
Maar ook als niemand meekijkt, moet je volgens Susanne altijd het juiste doen. “Dan ben je echt integer en neem je je verantwoordelijkheid. De regels zijn er niet voor niets.”
Vele belangen
In de gezondheidszorg is integer handelen natuurlijk erg belangrijk. Je hebt daarbij te maken met de belangen van veel mensen. “Ons compliance-team ondersteunt daarom binnen Pfizer Nederland alle 250 medewerkers bij het werken volgens de regels en afspraken die zijn gemaakt.”
Susanne vertelt dat Pfizer daarnaast al ruim twintig jaar een eigen vrijwillig opgezette gedragscode heeft. “Ook hieraan willen we ons als medewerkers van Pfizer houden. We willen dat we ons werk goed doen, op dezelfde manier. Doordat we met elkaar hebben afgesproken hoe we ons gedragen, kunnen we elkaar gemakkelijker aanspreken als dat een keer onverhoopt niet gebeurt.”
Het houden aan de wet- en regelgeving én aan de eigen gedragscode. Het gebeurt allemaal met één duidelijke reden: “Het is in het belang van de patiënt.”
Grote hoeveelheid wetten en regels
De hoeveelheid wetten en regels is groot en complex. Dat mensen dat vinden, dat snapt Susanne, die sinds 13 jaar bij Pfizer werkt waarvan 5 jaar in deze functie. Zij kent ze wel. Misschien niet letterlijk uit het hoofd, maar ze weet wel waar Pfizer aan moet voldoen. “Veel is ook onderverdeeld in verschillende categorieën: dienstverlening, sponsoring en gastvrijheid. Dat maakt het iets overzichtelijker.”
Pfizer heeft te maken met onder meer Engelse, Amerikaanse en Nederlandse wet- en regelgeving. Die gaan over allerlei verschillende zaken. Bijvoorbeeld over het aangaan van samenwerkingen, over de bescherming van de privacy en over de manier waarop je voor je producten reclame mag maken.
Als geneesmiddelenfabrikant mag Pfizer volgens de wet zijn reclame richten op beroepsbeoefenaren, onder wie artsen en apothekers, maar niet op het algemeen publiek. De Nederlandse Gedragscode Geneesmiddelenreclame geeft aan dat voor geneesmiddelen die uitsluitend op recept verkrijgbaar zijn, alleen reclame mag worden gemaakt richting beroepsbeoefenaren. “Een afspraak waar we ons dus ook aan houden.”
Uitleggen waarom je iets doet
Volgens Susanne is het kennen van de regels net zo belangrijk als het uitleggen waarom je je eraan moet houden. “Dat proberen we zoveel mogelijk te doen. Als we gaan samenwerken met een partner, dan laten we een contract ondertekenen. In tegenstelling tot het verleden leggen we nu ook uit waarom bepaalde zaken in het contract staan. En we leggen uit dat we dit doen in het belang van de patiënten.”
Werken aan je imago
Door transparant en open te zijn en te tonen dat je integer bent, werk je volgens Susanne tegelijkertijd aan je imago. “We laten zien dat we er niet zijn om veel geld te verdienen. Dat maken we ook duidelijk aan de beroepsbeoefenaren met wie we samenwerken. Zij mogen niet onze geneesmiddelen aan de man brengen, omdat ze daarmee geld kunnen verdienen. Onze geneesmiddelen moeten alleen worden ingezet als ze iemand echt kunnen helpen.”
Het compliance-team is betrokken bij alle activiteiten die Pfizer in Nederland ontplooit. Dat gaat verder dan het leveren van geneesmiddelen. Er zijn patiëntenbijeenkomsten, adviesraden, congressen, sponsoring en informatiebrochures. “Wij mogen congresbezoeken alleen financieel ondersteunen als medisch specialisten daar aantoonbaar iets kunnen leren en de zorg voor patiënten erdoor wordt verbeterd. Het sponsoren van instellingen mag alleen onder strikte voorwaarden, het mag bijvoorbeeld niet als het project op een reguliere manier kan worden gefinancierd.”
Elke maand trainingen
Hoe blijft iedereen op de hoogte van die vele regels en van de wijzigingen? “Daar zijn wij voor binnen Pfizer”, zegt Susanne. “We geven kwartaaltrainingen aan de zogenoemde compliance champs van elk team. Vervolgens geven zij alle informatie door binnen hun team en fungeren ze als vraagbaak voor hun directe collega’s. Zij hebben de antwoorden en komen ze er niet uit, dan komen ze weer bij ons.”
Ook zorgt het compliance-team voor diverse onlinetrainingen. “We hebben bijvoorbeeld een training met quiz gemaakt met vragen uit de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Daarvoor moet iedereen een honderd procent-score halen. Elk jaar vernieuwen en herhalen we de training met quiz. We denken erover om deze ook online te zetten voor de buitenwereld. Dan kunnen bijvoorbeeld ook de beroepsbeoefenaren testen of ze alles weten.”
Activiteiten tijdens de Week van de Integriteit
Tijdens de Week van de Integriteit heeft Pfizer diverse activiteiten. Zo komt er voor de medewerkers een nieuwe onlinetraining rondom de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. Ook wordt iedereen uitgenodigd voor een Lunch & Learn. Deze workshop gaat in op ethisch leiderschap.
“We gaan iedereen vragen of hij of zij altijd ethisch en integer is? En of er situaties zijn die ethisch leiderschap vereisen? We gaan met elkaar in gesprek over hoe we de integriteit van beslissingen van collega’s, klanten en misschien zelfs bij de patiënt kunnen bevorderen.”
Training ‘Leiderschap en Integriteit’
Susanne Hafkamp geeft op 3 december ook nog een training in Utrecht, samen met een lid van de Kennistafel Gedrag & Cultuur van de Vereniging van Compliance Officers (VCO). De training ‘Leiderschap en Integriteit’ vindt plaats van 17.30 tot 19.30 uur bij de Rabobank aan de Croeselaan 18 in Utrecht.
“Iedereen die geïnteresseerd is, is welkom.” Aanmelden kan via de website van VCO. Wie er niet bij kan zijn: de training wordt achteraf op de website van VCO gedeeld.
Integerste (en snelste) winnaar bekendgemaakt
Voorafgaand aan de Week van de Integriteit heeft Pfizer onder de commerciële collega’s wekelijks een quiz gehouden. Al sinds de zomer en nog tot en met begin december beantwoorden zij vragen via een app over onder meer het “waarom” van de regels omtrent privacy en omtrent relaties met beroepsbeoefenaren.
De winnaar wordt tijdens de Week van de Integriteit bekendgemaakt. Degene met de meeste juiste antwoorden wordt in het zonnetje gezet. “We gaan ervan uit dat veel mensen alles goed zullen hebben. De winnaar is daarom degene die het snelst de juiste antwoorden heeft gegeven.”