Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan
Like Dislike

Nierkanker

Hoe zorg je ervoor dat je minder zit?

Zitten is het nieuwe roken, wordt vaak genoeg gekscherend gezegd. Maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Het is niet precies duidelijk hoe lang je maximaal mag zitten op een dag. Maar uit onderzoek blijkt wel dat het gezond voor je is om na elk uur zitten even twee minuten te staan. Dat stellen de organisatoren van Wereld Nierkankerdag. Het thema van de dag dit jaar is bewegen. Wie beweegt - en minder zit - verkleint het risico op nierkanker en herstelt sneller.  

Het klinkt eenvoudig: twee minuutjes opstaan elk uur zorgt er al voor dat je gezonder wordt. Als je opstaat, zet je je spieren in beweging en spoor je je lichaam aan om calorieën te verbranden.  

Eventjes de benen strekken zorgt ook voor een betere concentratie. Zie even gaan staan en lopen als een reset knop die je tijdens de dag telkens even kunt indrukken. De truc is om je ervan bewust te zijn hoe lang je nu precies zit op een dag en om te proberen om die tijd te beperken.  

Maar ja, zitten is best fijn en het duurt best een tijdje voordat je het minder zitten als gewoonte onder de knie hebt. We geven je daarom wat tips die je wellicht kunnen helpen om je zittijd te beperken, of je nu de hele dag op kantoor of thuis op de bank zit.  

Tips voor op kantoor  

  • Ga even wandelen elke keer als je koffie haalt in plaats van dat je meteen weer op de bank of je bureaustoel gaat zitten. 
  • Voer telefoongesprekken voortaan zoveel mogelijk staand.  
  • Loop naar het bureau van een collega als je hem of haar iets wil vertellen, in plaats van te mailen. 
  • Kies voor de trap in plaats van de roltrap of een lift, als dat kan. 
  • Zet je prullenbak een eind van je bureau af zodat je er echt naartoe moet lopen om er iets in te gooien.  
  • Vergader staand of lopend met je collega’s in plaats van in een suf zaaltje. 
Hoe zorg je ervoor dat je minder zit?

Niet alleen voor op je werk, maar ook voor thuis zijn er allerlei tips en trucs om minder te zitten. Hier komen er een paar.  

Als je televisie kijkt, sta dan elke keer even op als er reclame is. Of ga elke keer even staan als je van kanaal verandert. Wat ook werkt is multitasking: kijk je favoriete serie en ga tegelijkertijd staand (!) strijken. Je kunt natuurlijk nog veel meer staand doen.  
 

Lees de krant in standje verticaal 

Lees ’s ochtends de krant in standje verticaal. Dat kan natuurlijk ook prima met een boek of tijdschrift. Zoals je op kantoor makkelijk naar een collega kunt lopen, kun je dat natuurlijk ook thuis doen en even naar de buurman wandelen in plaats van hem op te bellen.  

Hoe zorg je ervoor dat je minder zit?  Nierkanker

En als je straks weer langs de lijn van het voetbalveld van je kinderen of kleinkinderen mag staan, blijf dan niet stilstaan, maar loop lekker heen en weer. Als je een staand beroep hebt of door de weeks sowieso veel op pad bent en loopt, probeer dan ook thuis en in het weekend in de gaten te houden dat je niet te veel zit.  

Zet de wekker  

En toch blijft het makkelijker gezegd dan gedaan… elk uur even gaan staan. Het helpt al om als je aan je dagschema denkt, automatisch aan ‘minder zitten, meer staan’ te denken. Daarnaast kun je jezelf een steuntje in de rug geven door een wekker op je computer of in je telefoon te zetten om je eraan te herinneren dat je elk uur – en nog beter elk half uur- even moet gaan staan. Je hebt ook activity trackers waarop je een alarm kunt instellen.  

Pagina beoordelen Like Dislike