‘Pfizer is een fantastisch, leuk en warm bedrijf’
Julia Pietrzykowska zou een half jaar stagelopen bij Pfizer. Het werd een jaar. ’’Het is een fantastisch, leuk en warm bedrijf om bij te werken’’, vertelt de student business administration die de afdeling immunologie en infectieziekten ondersteunde. ’’Ik heb diverse socialmediacampagnes opgezet en geholpen bij het organiseren van events. Je krijgt veel vrijheid en je mening doet er echt toe. Ik heb me nooit dé stagiair gevoeld.’’
Het was midden in de coronapandemie dat Julia een vacature zag voor een stagiair bij Pfizer. ’’Ik wilde graag stagelopen bij een groot, internationaal bedrijf. Ik zag deze vacature, reageerde erop en verwachtte niet dat ik het zou worden. Maar opeens was ik door. Heel snel ging dat.’’
Tiktok en Instagramreels
Op het moment dat ze begon aan haar stage was ze derdejaars aan de International Business Administration Academy van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. ’’Ik ben meer geïnteresseerd in de creatieve kant van de ‘businesssector’ dan de financiële kant. Daarom wil ik graag de kant op van marketing en communicatie. Er zijn veel nieuwe, mooie en creatieve manieren om over producten te communiceren. Je zit niet meer vast aan advertenties in kranten of op billboards. Tegenwoordig kun je met zoveel verschillende kanalen aan de slag, van Tiktok tot Instagramreels.’’
‘Er zijn veel nieuwe, mooie en creatieve manieren om over producten te communiceren.’
Naast het feit dat Pfizer een multinational is, leek het Julia interessant om ‘eens bij een heel ander soort bedrijf’ werkervaring op te doen. ’’Ik heb eerder gewerkt in de consumentengoederensector met bedrijven zoals Unilever en L’Oréal maar had dus nog helemaal geen ervaring binnen de zorg. Pfizer leek me erg interessant.’’
‘Ik kwam een hele leuke, warme wereld terecht’
Zo interessant dat ze er uiteindelijk een jaar bleef, vertelt ze lachend. ’’Ik verwachtte dat ik bij een heel strak georganiseerd bedrijf met een suf kantoor terecht zou komen. En dat ik de gemiddelde leeftijd met dertig jaar omlaag zou halen. Maar dat is helemaal niet zo. Ik kwam in een hele leuke, warme wereld terecht. Met hele leuke, geïnteresseerde collega’s en een fijn en mooi kantoor.’’
In de tijd dat ze bij de afdeling Immunologie en Infectieziekten van Pfizer werkt, heeft ze zich nooit dé stagiair gevoeld. ’’Er was wel een bepaalde hiërarchie. Maar daar merkte je niets van op de werkvloer. Iedereen is benaderbaar. En iedereen heeft persoonlijke aandacht voor elkaar. Dat was heel speciaal. Ik merkte meteen ‘mijn mening telt ook’.’’
Marketingactiviteiten
Tijdens haar stage heeft Julia samen met het eczeemteam, en later ook met reumateam, verschillende marketingactiviteiten opgezet. ’’Ik heb socialmediacampagnes opgezet, posts bedacht en contentkalenders en nieuwsbrieven gemaakt. Ook heb ik meegeholpen met het organiseren van events voor artsen en patiënten.’’ Van tevoren was ze even bang dat haar takenpakket zou bestaan uit ‘koffie halen en kleine klusjes’. ’’Maar ik kreeg veel vrijheid om zelf dingen op te pakken en in te richten. Het leuke vond ik dat er goed werd geluisterd naar mijn input en mijn mening er ook echt toe deed. Veel van mijn ideeën werden daadwerkelijk uitgevoerd. Ik voelde me daardoor gewaardeerd en nuttig.’’
De student business administration heeft ‘enorm veel geleerd’ van haar stage bij Pfizer, vertelt ze. ’’Op het gebied van marketing en communicatie zijn er strikte regels binnen de geneesmiddelensector. Een geneesmiddel moet sowieso eerst officieel geregistreerd zijn, wil je erover communiceren richting artsen en apothekers. Daarnaast mag je geen geneesmiddelenreclame richting algemeen publiek maken. Je mag dus bijvoorbeeld richting ‘gewone mensen’ niet zeggen dat een middel goed werkt.’’
Julia vervolgt: ’’Wat richting algemeen publiek wel mag, is over ziektebeelden communiceren. En dat probeer je op verschillende manieren te doen. De grote uitdaging daarbij is om het binnen de regels te doen maar tegelijkertijd ook 'out of the box' te denken. Daarnaast moet je flexibel zijn en goed kunnen schakelen. Ik heb mijn creativiteit goed kunnen gebruiken.’’
‘Een heel ander beeld van de geneesmiddelensector’
Verder heeft ze door haar stage een ander beeld gekregen van de geneesmiddelensector. ’’Ik had er van tevoren eigenlijk geen beeld van. Ik hoorde wel eens van anderen ‘dat het in de geneesmiddelensector allemaal gaat om geld verdienen’. Maar ik weet nu veel beter wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen. Ook weet ik nu dat het bij Pfizer echt om de patiënten gaat.’’
Waar ze het meest trots is na afloop van haar stage? Julia lacht weer. ’’Poeh, lastig. Dat het ons lukte om samen te werken in een goed werkend team waarin iedereen zijn mening belangrijk is. Daarnaast hebben we veel mensen bereikt via onze socialemediakanalen en hebben we veel kennis over eczeem verspreid.’’
Young Pfizer
Ondertussen is Julia afgestudeerd en begonnen met een masterstudie marketingmanagement. Na afloop zou ze zo bij Pfizer willen werken, als die mogelijkheid zich voordoet. ’’Heel leuk aan Pfizer is dat ze Young Pfizer hebben, een initiatief van en voor jonge medewerkers. Young Pfizer organiseert allerlei leuke activiteiten, van samen sporten tot borrels. Door daaraan mee te doen leer je collega’s uit het hele bedrijf kennen.’’
Tot slot heeft ze nog een tip voor andere stagiairs. ’’Ga ervoor en doe je mond open. Nieuwe mensen hebben vaak nieuwe ideeën. Dat wordt gewaardeerd. Neem zelf initiatief en wacht niet tot iemand met een opdracht komt. Wees ook niet bang om fouten te maken. Als stagiair heb je de mogelijkheid om barrières te doorbreken en te verkennen wat er kan en mag. Soms verzin jij een idee waar nog niemand aan heeft gedacht. Hoe gaaf is dat.’’