Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Je goed voelen

Vijf effectieve manieren om je concentratie te verbeteren

Leestijd: 4 minuten

Je krijgt een sms’je, een nieuw Facebookbericht popt op en je telefoon gaat. Het is niet verwonderlijk dat afleiding steeds meer aanvoelt als een nieuwe levensstijl.

Afgeleid zijn- Vijf effectieve manieren om je concentratie te verbeteren

Als je ooit aan een boek bent begonnen en merkt dat je de eerste paar pagina’s een aantal keer moet herlezen... Of dat je een televisieprogramma of film weer opnieuw moet kijken, omdat je je realiseert dat je met je gedachten ergens anders was, dan weet je precies waar we het over hebben.

Met 24/7 toegang tot een overvloed aan mediakanalen en een nooit eindige stroom aan informatie, is het verleidelijk om te proberen om je op alles te focussen. Het enige resultaat dat je dan bereikt, is dat je je nergens op focust.

Januari is de maand bij uitstek voor een nieuw begin en om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zoals het verbeteren van je concentratie. Maar goed, september: direct na de zomervakantie is ook zo’n mooi startmoment.

Hier zijn in elk geval wat tips van deskundigen om je te helpen bij je ‘ontwikkelingsreis’ (als je nu tenminste nog oplet…)

Focus op één ding -Vijf effectieve manieren om je concentratie te verbeteren
Afleiding is haast een nieuwe levensstijl


Zorg voor focus

Focus je op één ding tegelijkertijd. Het blijkt dat het hele multitaskgedoe een mythe is. Volgens Eral Miller, hoogleraar neurowetenschappen van het Picower Institute for Learning and Memory van de Massachusetts Institute of Technology, zijn onze hersenen geprogrammeerd om één taak per keer af te handelen en niet om verschillende dingen tegelijkertijd te doen.

“Wanneer mensen denken dat ze aan het multitasken zijn, switchen ze in feite heel snel van de ene naar de andere taak,” zei Miller in een interview met The Guardian. “En elke keer dat ze doen, vergt dit ‘verstandelijke kosten’.” Met andere woorden: je doet alles dan net wat minder goed.

Beweeg regelmatig

In het boek Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain, schrijft John Ratey, arts en hoofddocent klinische psychiatrie aan de Harvard Medical School: “De hersenen reageren zoals de spieren. Ze groeien bij gebruik en vernietigen door inactiviteit.

De neuronen in de hersenen verbinden met elkaar via ‘blaadjes’ aan boomachtige takken. Oefening zorgt ervoor dat die takken groeien en dat er nieuwe knoppen aan komen, daardoor verbeteren hersenfuncties op een fundamenteel niveau.”

Je in het zweet werken is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hersenen.

Genoeg drinken-Vijf effectieve manieren om je concentratie te verbeteren

Drink meer water

Drink je genoeg water?

Zo nee, dan kan dit invloed hebben op je focus. Een onderzoek dat gepubliceerd is in de Journal of Nutrition wijst uit dat zelfs lichte dehydratie al invloed heeft op je concentratievermogen - en je sacherijnig kan maken.

Slaap is belangrijk.

Het is een goed gedocumenteerd feit dat slaap ongelooflijk belangrijk is. Dat is zowel geestelijk als lichamelijk het geval. Volgens het Amerikaanse National Heart, Lung and Blood Institute, helpt slaap mensen om op te letten en kan het ook hun leervermogen verbeteren. Het instituut stelt dat oudere volwassenen moeten mikken op 7 tot 8 uur slaap per nacht.

Omarm technologie

Technologie kan je ook nog helpen. Als je je aandachtspanne niet op een analoge manier wilt verbeteren (door slaap, beweging et cetera), kan technologie je misschien redden. Er zijn een aantal programma’s die zorgen dat je niet wordt afgeleid.

Met het programma Cold Turkey kunnen Mac-bezitters op hun computer instellen welke websites ze echt willen blokkeren en hoe veel tijd ze afleidingsvrij willen doorbrengen.

En voor Androidtelefoons heb je bijvoorbeeld de app ClearLock die apps blokkeert, zodat je je kunt concentreren. Er is geen heilige graal voor verbetering van je aandachtsboog. Maar door je te focussen op een doel en voor je lichaam en je geest te zorgen, maak je een stap in de juiste richting.

Bronnen:

Bronnen:

Dit artikel is gebaseerd op een artikel dat eerder verscheen op de Pfizer-website getold.com