Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Je goed voelen

Buitensporten in de winter: 5 tips om het gezond te doen

Leestijd: 3 minuten

Of je nou van wandelen, hardlopen, fietsen of bootcamp houdt: sneeuw, regen, wind en kou kunnen een behoorlijke invloed hebben op je workout. Ben je van plan om buiten te gaan sporten? Lees dan deze tips zeker even door voordat je de deur uit stapt.

Buiten sporten in de winter: 5 tips om het gezond te doen | Pfizer Nederland

Buitensporters krijgen in Nederland heel wat voor hun kiezen tijdens de verschillende seizoenen. De winter lijkt niet de ideale periode om in actie te komen: buiten is het donker en koud, binnen lonkt de bank. De echte mooi-weer-sporters blijven in de herfst en winter dan waarschijnlijk ook binnen.

Gelukkig zijn er veel mensen die in winterse omstandigheden toch naar buiten gaan voor een workout. En dat kan prima, als je je maar voldoende voorbereidt.


1. Doe een goede warming-up

Een warming-up is altijd belangrijk, maar ‘s winters net iets meer. Je spieren zijn kouder en stijver en de bloedtoevoer naar je spieren is minder. Daardoor ben je gevoeliger voor blessures.


2. Trek veel laagjes aan

Blootstelling aan kou kan hypothermie veroorzaken, een gevaarlijke daling van de lichaamstemperatuur. Gelukkig kun je je hier tegen wapenen door verschillende laagjes kleding aan te trekken.

Zorg dat de eerste laag van een synthetisch materiaal gemaakt is, zou houd je het zweet van je huid. De tweede laag moet isolatie bieden, gebruik daarvoor bijvoorbeeld fleece of wol. Kies ten slotte een waterdicht maar ademend materiaal voor je laatste laag. Goed om te weten: vermijd katoen, want dat blijft nat en kan koud en oncomfortabel aanvoelen.

5 tips buitensporten in de winter

Meer zuurstof in de kou


Een koele omgevingstemperatuur zorgt dat je per ademteug meer zuurstof binnen krijgt. Mensen die gewend zijn buiten te sporten in de kou, beamen vaak dat dit inderdaad makkelijker aanvoelt dan in de zomerse hitte.

3. Drink genoeg

We weten dat we in de zomer genoeg moeten drinken als we bewegen, maar ook in de wintermaanden is een goede hydratatie belangrijk. Zweten kan leiden tot uitdroging, spiervermoeidheid en zwakte, zelfs bij koud weer. Dus zorg voor voldoende drinkmomenten voor, tijdens en na de workout.


4. Houd rekening met de weersvoorspelling

Een vaste gewoonte - bijvoorbeeld elke ochtend om 8 uur sporten - kan je helpen om het regelmatig bewegen vol te houden. Maar houd er rekening mee dat het weer ‘s winters nog wel eens een spelbreker kan zijn. Houd de weersvoorspelling goed in de gaten en bereid je erop voor dat je af en toe een beetje flexibel moet zijn met je planning.


5. Vergeet de cooling down niet

In de wintermaanden is de cooling down bijna net zo belangrijk als de warming up. Je spieren koelen ‘s winters namelijk sneller af, waardoor de afvalstoffen onvoldoende worden afgevoerd.

Een cooling down helpt hierbij. Daarnaast geeft het je bloeddruk, bloedcirculatie en hartslag de kans om te normaliseren. Zo voorkom je onder andere dat je opeens heel duizelig wordt.
 

Let op je veiligheid

Gezond buiten sporten in de winter.jpg

Let ‘s winters extra op je veiligheid. Zorg er zeker als hardloper of fietser voor dat je goed zichtbaar bent en houd er als bootcamper rekening mee dat het langer donker is en niet elk park even veilig is voor en na zonsopgang.

Bronnen:

Bronnen:

Gebaseerd op: 5 tips for exercising in the cold By Linda Melone / January 22, 2016, www.getold.com