Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Je goed voelen

‘Eenzaamheid is een epidemie, zeker onder ouderen’

Leestijd: 4 minuten

We zijn meer dan ooit met elkaar verbonden, dankzij technologie. Denk zelf maar eens aan al die oud-klasgenoten of oud-collega’s wiens levens je nu weer volgt dankzij sociale media zoals Facebook. Volgens sociaal werkster Nancy Wohlrabe worden ‘we’ echter steeds eenzamer.

man met hondje- Eenzaamheid is een epidemie, zeker onder ouderen

Nancy Wohlrabe werkt al bijna veertig jaar met ouderen en heeft hun gevoelens van eenzaamheid en isolatie door de jaren heen zien groeien.

“We gaan naar een samenleving toe waarin we in hele korte brokken met elkaar communiceren. Ik stuur jou een snapchat en jij liket mij op Facebook, of ik Tweet jou een kort commentaar,” zegt Wohlrabe op het internetplatform Getold.com over gezond ouder worden, zijn én blijven. “Terwijl we intimiteit en verbondenheid zoeken én mensen die ons kennen. En dat gaat niet altijd via sociale media.’’


Noodzakelijk voor onze gezondheid

Het vinden en leggen van betekenisvolle banden is niet alleen noodzakelijk voor de mentale gezondheid, zegt Wohlrabe, maar ook voor onze lichamelijke gezondheid. Onderzoekers hebben ontdekt dat eenzaamheid kan leiden tot verminderde mobiliteit en zelfs tot verhoging van de overlijdenskans bij ouderen.

“Ik denk dat eenzaamheid een epidemie is,” stelt de sociaal werkster. “Het is iets waar de samenleving geen antwoord op geeft.”

“Ik denk dat eenzaamheid een epidemie is,” stelt de sociaal werkster. “Het is iets waar de samenleving geen antwoord op geeft.”

Tips om eenzaamheid te verdrijven

Sociaal werkster Nancy Wohlrabe heeft allerlei tips waarmee mensen en ouderen in het bijzonder hun eenzaamheid kunnen verdrijven.
 

1. Sta jezelf toe om je eenzaam te voelen.

Het heeft geen zin om je gevoel van eenzaamheid telkens te proberen te verstoppen.

“Je eenzaam voelen hoort bij je menselijkheid,” zegt Wohlrabe. “We zijn genetisch zo geprogrammeerd dat we bij anderen in de buurt willen zijn.”

En toch hechten we volgens haar in onze huidige samenleving veel waarde aan kracht en onafhankelijkheid en schuiven we die kant van onszelf naar voeren.

Wohlrabe raadt haar cliënten daarom aan om met anderen in gesprek te gaan over hun eenzaamheid. Om er op die manier het stigma vanaf te halen.

2. Kom opdagen

Accepteer uitnodigingen, probeer nieuwe dingen, wees er voor je vrienden en familie.

Zonder jezelf niet expres af. Zeg niet van tevoren te snel ‘dat zijn niet mijn mensen’… ’daar is het vast niet leuk’. Probeer het gewoon eens.

“Het kan zomaar zo zijn dat je leuk contact met mensen maakt”, zegt Wohlrabe. “Als je ergens heen gaat en merkt dat je er niets aan vindt, dwing jezelf dan niet om te blijven. Maar wees openminded van tevoren en probeer van alles, wat het ook is.”

Spelletjes-Eenzaamheid is een epidemie, zeker onder ouderen

3. Zorg voor jezelf

Wie zich eenzaam voelt, moet juist goed voor zichzelf zorgen

Sociaal werkster Nancy Wohlrabe zegt dat mensen die zich eenzaam voelen, zich ook apathisch kunnen voelen en dat ze zichzelf kunnen verwaarlozen. Omdat ze gezonde gewoonten zoals regelmatig bewegen, gebalanceerd eten en genoeg slapen aan de kant zetten. En dat kan hun gemoedstoestand weer verergeren. Fit en gezond zijn heeft andersom een positieve invloed op je gemoedstoestand en moedigt mensen ook sneller aan om naar de dokter te gaan als ze zich niet goed voelen. Terwijl pijn juist erger kan worden wanneer je je al slecht voelt en andersom. 

4. Denk na over wat je drijft en doe het!

Denk goed na over wat er bij je past en wat je leuk vindt.

Er is geen pasklaar geneesmiddel voor eenzaamheid volgens Nancy Wohlrabe. Zij vraag haar cliënten naar waar zij plezier aan beleven. Als je een extravert persoon bent, kan dat bijvoorbeeld het je aansluiten bij clubs of verenigingen zijn en meedoen aan activiteiten die iets voor je betekenen.

Terwijl je als je introvert bent misschien beter kunt gaan tuinieren, een huisdier kunt nemen of een activiteit kunt kiezen die je in je eentje kunt doen, zoals dekens breien voor een opvanghuis. “Ik probeer mijn cliënten te laten inzien dat hun levens betekenis en een doel hebben,” zegt ze.

5. Wees aardig tegen anderen.

Wohlrabe herinnert haar cliënten eraan dat ze aardig moeten zijn tegen anderen.

Het aardig zijn tegen anderen is erg belangrijk, zelfs als je jezelf niet op je best voelt. Eén enkele lach kan misschien voor anderen al veel betekenen, stelt de sociaal werkster. Misschien dat je er iemand anders die je niet kent mee opvrolijkt. En een vreemde kan zomaar eens teruglachen en jouw dag opvrolijken.
 

Aardig zijn-Eenzaamheid is een epidemie, zeker onder ouderen

6. Vraag om hulp

Als je hulp nodig hebt, moet je erom vragen.

Nancy Wohlrabe zegt dat veel ouderen veel mensen in hun omgeving hebben verloren en dat een gebrek aan connectie met (nieuwe) mensen uitmondt in een gevoel van isolatie.

Het vragen om hulp kan goed helpen. Daarnaast kan het bij zware eenzaamheid heilzaam zijn om in therapie te gaan. “Counseling kan een enorme hulp zijn omdat mensen zich gehoord voelen. Ze kunnen hun intiemste gevoelens, twijfels, zorgen, angsten en duistere gedachten met een ander persoon delen - die los staat van hun omgeving,” stelt ze.

Wanneer ze praat met haar cliënten, herinnert Nancy Wohlrabe hen eraan dat eenzaamheid een gevoel is. En net zoals vrolijkheid, verdriet en boosheid komen en gaan, kan eenzaamheid ook voorbijgaan.

Bronnen:

Bronnen:

Dit verhaal verscheen eerder op de Pfizer-website www.getold.com