Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Je goed voelen

Stress, wat kun je er zelf tegen doen?

Leestijd: 4 minuten

Stress, we hebben er allemaal mee te maken. Op ons werk, over onze kinderen en rond allerlei andere zaken. Soms zijn we zelfs flink gestrest, zoals vlak voor een vakantie of wanneer we aanhikken tegen een deadline. Zulke stress is zo voorbij. Maar wanneer wordt het een serieus gezondheidsprobleem?

Laten we eerst eens inzoomen op het fenomeen stress. Het hoeft niet per se iets slechts te zijn. Je kunt je gestrest voelen door een torenhoge werkdruk en dat is negatief. Maar een beetje stresseritis kan er ook voor zorgen dat je beter presteert. Door dat ene sprintje haal je nèt de trein of doe je extra je best tijdens een examen.

Stress is niet altijd per se slecht of schadelijk
 

Verder kun je in de stress raken door reële zaken (een sollicitatiegesprek waar voor jou veel van afhangt), maar ook door dingen die je jezelf inbeeldt (die toren die je beklimt terwijl je hoogtevrees hebt).

Zoals gezegd is stress niet altijd per se slecht, het hoeft ook niet altijd schadelijk te zijn. Stress is feitelijk een oerinstinct dat ons helpt te reageren en in actie te komen als er gevaar dreigt.

Denk bijvoorbeeld aan wegrennen als er brand uitbreekt of er een auto keihard op je af rijdt.

Maar als je heel vaak of zelfs voortdurend last hebt van stress, kan dat behoorlijk ongezond zijn. We hebben het dan over chronische stress: een probleem waar volgens onderzoekers één miljoen Nederlanders last van heeft.


Onder hoogspanning

Bij chronische stress voel je je alsof je onder hoogspanning staat. Het kan zijn dat je je daarbij overprikkeld, angstig, zenuwachtig en/of gespannen voelt en het idee hebt dat je accu leeg raakt.

Zulke overmatige stress kan leiden tot gezondheidsproblemen. Zo loop je verhoogd risico op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, overgewicht en spijsverteringsproblemen.

Ook blijkt uit onderzoek dat stress verband houdt met een verzwakte weerstand (ooit wel eens een koortslip gehad op een moment van grote drukte?) Verder kan het leiden tot depressie, geheugen- en vruchtbaarheidsproblemen.

Hoe weet jij nu of je aan chronische stress leidt?


Je kunt een aantal lichamelijke klachten hebben, zoals hoofdpijn, slaapproblemen, overprikkeling en diarree. Andere symptomen zijn faalangst (bij voorbaat weet je al zeker dat iets niet gaat lukken) of het gevoel dat stress effect heeft op je dagelijkse activiteiten.

Als je jezelf hier in herkent, is het verstandig om naar de huisarts te gaan in plaats van het te zoeken in sigaretten, alcohol of ander schadelijk gedrag. Dit klinkt misschien wijsneuzerig, maar misschien is er wel iets anders aan de hand dan stress.

En als je niet gaat, wordt het allemaal op den duur alleen maar erger. Terwijl de huisarts misschien wel een simpele oplossing voor je in petto heeft.

Er zijn allerlei dingen die je zelf kunt doen om stress te voorkomen om te verminderen. We geven je hierbij tien tips.

1. Slaap voldoende

Ga op tijd naar bed en zorg dat je 7 tot 8 uur slaapt en zo uitgerust weer opstaat. Zo voorkom je dat je je oververmoeid voelt en in de stress raakt.
 

2. Stel grenzen en zeg nee

Stel grenzen en leer ‘nee’ zeggen. Je kunt niet alles doen of alles aanpakken. Het is dus belangrijk om je uit te spreken, tegen bijvoorbeeld je baas en je collega’s als er te veel op je bord ligt.
 

3. Neem tijd voor jezelf

Zorg dat je genoeg tijd aan jezelf besteedt en aan wat jij leuk vindt. In plaats van dingen te doen die andere mensen van je verlangen. Zo kun je jezelf afleiden en vervolgens weer opladen.

Zorg dat je genoeg tijd aan jezelf besteedt en aan wat jij leuk vindt | Pfizer Nederland

4. Beweeg

Doe iets actiefs. Of dat nou trampolinespringen,duiken, Pokémons vangen, fitnessen of dansen in je eigen woonkamer op oude discohits is: beweging is een goed middel tegen elke vorm van depressie en stress.
 

5. Ontspan

Naast beweging is ontspanning belangrijk. Ga iets doen waar jij relaxt van wordt, zoals lezen, in bad zitten of mediteren.
 

6. Vitamine G

Ga lekker naar buiten. Liefst met een fijn zonnetje in je gezicht. Vitamine G (vitamine groen) doet wonderen tegen stress. Je voelt je vanzelf lekkerder en energieker.
 

7. Stop met multitasking

Bedenk niet duizend-en-een-taken voor jezelf die je allemaal moet doen. Maar hou het bij een bescheiden lijstje op een dag.
 

8. Zorg dat elke dag voelt als zaterdag

Mensen zijn het gelukkigst op zaterdag en zondag, blijkt uit onderzoek van Rochester University. Dat komt omdat je in het weekend doet waar jezelf zin in hebt. Je laat je minder gekmaken door de hectiek van alle dag.

Je slaapt meer, eet bewuster en daardoor vaak gezonder, besteedt meer tijd aan dingen die je leuk vindt en gaat op stap met vrienden of familie.

Kortom: zoek zelf uit waarom jij op zaterdag gelukkiger bent en breng elementen van die dag over naar andere dagen van week. Zorg dat het elke dag weekend is.

 Zorg dat elke dag voelt als zaterdag | Pfizer Nederland

9. Zet uitjes op de kalender waar je naar uit kunt kijken

Breek je agenda open. Maak afspraken met vrienden en familieleden en zet uitjes op de kalender waar je naar kunt uitkijken. Ga naar een park waar je nog nooit was, ga naar de film of ga koffiedrinken in dat nieuwe tentje. Maar maak er bovenal tijd voor. Het is tijd die je op die manier met leuke mensen om je heen besteed en waar je energie van krijgt, in plaats van deze aan stressvolle activiteiten te besteden.
 

10. Zoek steun en hulp

Doe je mond open! Praat met je partner, een vriend of vriendin over hoe je je voelt. Als dat niet genoeg is, kun je professionele hulp zoeken. Een psycholoog of coach kan je helpen bij het zoeken naar de bronnen van jouw stress en je vervolgens tips geven.