Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Wetenschap nog nooit zo belangrijk als nu’

‘Wetenschap is nog nooit zo belangrijk geweest als nu’, schrijft Albert Bourla, CEO van Pfizer in het voorwoord van het ‘ESG-rapport’ van het geneesmiddelenbedrijf. Het rapport is een duurzaamheidsverslag van de resultaten die Pfizer in 2021 behaalde op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur. ‘Dit rapport onderstreept onze inzet om doorbraken te bereiken die het leven van patiënten veranderen.’

De ESG-strategie van Pfizer bestaat uit zes prioriteitsgebieden: productinnovatie, eerlijke toegang en prijsstelling, productkwaliteit en -veiligheid, diversiteit, gelijkheid en inclusie, klimaatverandering en bedrijfsethiek. ‘We geloven dat ESG deel uitmaakt van ieders werk bij Pfizer’, schrijft Albert Bourla in zijn voorwoord bij het rapport.

Levens van patiënten wereldwijd verbeteren

‘Wij erkennen de impact van milieukwesties op de samenleving en de volksgezondheid en wij streven ernaar onze geavanceerde wetenschap in te zetten om een gezondere, rechtvaardigere wereld te creëren. Wij zetten ons in om ethisch, doordacht en verantwoord te handelen bij alles wat we doen.’

DE CEO stelt dat hij ‘enorm trots’ is op de medewerkers van Pfizer die zich dag in dag uit inzetten om de levens van patiënten wereldwijd te verbeteren. En op de wetenschappelijke doorbraken die zijn behaald in uiteenlopende ziektegebieden.

In 2021 bereikte Pfizer maar liefst 1,4 miljard patiënten met haar medicijnen en vaccins. Omgerekend is dat één op de zes mensen wereldwijd. Daarbij hielpen zo’n 79.000 werknemers om patiënten te bereiken in meer dan 165 landen.

In het ESG-rapport worden vele doelen benoemd waar Pfizer zich op richt en zich in de toekomst op wil richten, in samenwerking met ngo’s en andere zorgpartners, wereldwijd.

89 geneesmiddelen in de pijplijn

Op gezondheidsgebied lopen deze doelen uiteen van helpen zorgen dat mensen wereldwijd toegang krijgen tot dezelfde en betaalbare geneesmiddelen tot het terugdringen van kindsterfte in lage inkomenslanden. Op dit moment zitten er 89 potentiële nieuwe geneesmiddelen in de pijplijn op het gebied van allerlei uiteenlopende aandoeningen, waaronder kanker en ontstekingsziekten. Ook zet Pfizer zich in om nieuwe vaccins te ontwikkelen en doet het bedrijf onderzoek naar andere mogelijke technieken om infectieziekten mee te bestrijden waarvoor nog geen vaccin bestaat. Maar ook zet Pfizer zich met andere zorgpartijen in voor onderzoek om geneesmiddelen makkelijker te kunnen vervoeren en bewaren in lage- en middeninkomenslanden. Een voorbeeld daarvan is het project Zipline waarbij coronavaccins per drone worden vervoerd naar afgelegen gebieden in Ghana.

 

Verder voert Pfizer actief strijd tegen antimicrobiële resistentie (AMR). Nu al sterven wereldwijd jaarlijks 700.000 mensen aan de gevolgen van AMR: infecties die ontstaan door resistentie micro-organismen en daardoor niet of moeilijk te behandelen zijn.

De Wereldgezondheidsorganisatie vreest dat er in 2050 jaarlijks 10 miljoen mensen overlijden aan de gevolgen van AMR dat infecties die nu nog eenvoudig te behandelen zijn, straks dodelijk worden.

Pfizer is met in totaal 20 makers van biologische geneesmiddelen lid van het Antimicrobial Action Fund. Dat gaat de komende jaren 1 miljard dollar investeren in de ontwikkeling van nieuwe antibiotica en andere middelen om infectieziekten te bestrijden.
 

Veel geleerd van de coronapandemie

Op het gebied van onderzoek wil Pfizer bijvoorbeeld zorgen voor meer diversiteit onder proefpersonen bij onderzoeken. En op milieugebied focust Pfizer zich onder meer op waterbeperking, vermindering van het energiegebruik en chemisch afval dat ontstaat bij het productieproces van geneesmiddelen.

‘Ik ben ervan overtuigd dat we elke uitdaging aankunnen’

In zijn voorwoord benadrukt CEO Albert Bourla dat Pfizer enorm veel heeft geleerd van de coronapandemie die de wereld de afgelopen twee jaar in zijn greep had.

‘Ik ben ervan overtuigd dat we elke uitdaging aankunnen, net zoals we dat hebben gedaan bij de COVID-19-pandemie’, zegt hij, doelend op de inspanningen van zijn bedrijf om samen met BioNTech het eerste coronavaccin te ontwikkelen. Ook is gewerkt aan de ontwikkeling aan een coronamedicijn.
 

‘Het belang van ‘doorbraken’ is nog nooit zo duidelijk geweest als nu’

‘Door de lessen die we hebben geleerd toe te passen en onze principes op het gebied van ‘ESG (milieu, maatschappij en goed bestuur) verder te verankeren in onze kernactiviteiten, hebben we de manier veranderd waarop we doorbraken ontdekken, ontwikkelen, financieren en leveren die het leven van patiënten veranderen.’

‘Het belang van ‘doorbraken’ is nog nooit zo duidelijk geweest als nu’, schrijft Bourla verder in zijn voorwoord. ‘We blijven geconfronteerd worden met COVID-19-varianten en zolang onaanvaardbare ziekte- en sterftecijfers als gevolg van het virus blijven bestaan. Wij blijven ons inzetten voor de toepassing van de wetenschap en de toewijding van ons personeel om de pandemie te helpen beëindigen en ongelijkheden aan te pakken.’

COVID-19 vaccines arrive in Kigali, Rwanda

Belofte aan lage en middeninkomenslanden

Terwijl er aan de ene kant mensen zijn die al een boosterdosis van het coronavaccin hebben gekregen, wachten anderen nog op hun eerste dosis, erkent Bourla. Pfizer blijft er volgens hem in geloven dat het lukt om mensen sneller te bereiken door de productiecapaciteit te blijven opschalen en daarbij ook de kwaliteit en veiligheid van het COVID-19-vaccin te bewaken.

Twee miljard doses

Het bedrijf heeft beloofd dat er voor 2022 twee miljard doses van het Pfizer-BioBTech COVID-19-vaccin zijn geleverd aan lage en middeninkomenslanden. Verder is het intellectuele eigendom van het COVID-19-medicijn dat ontwikkeld is, in licentie gegeven aan de Medicines Patent Pool, zodat ook mensen in lage en middeninkomenslanden er meteen over kunnen beschikken.

Nieuwsgierig naar het volledige ESG-rapport?

Lees hier het volledige ESG-rapport

Pagina beoordelen Like Dislike
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.